Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ADL211.10B3 | Temel Mantık | Seçmeli Ders Grubu | 2 | 3 | 3,00 |
Önlisans
Bu dersin amacı öğrencilerin mantığın temel kavramları ile gerek geleneksel mantığın gerek çağdaş simgesel mantığın kurallarını kavramalarını, birinci basamak mantığının işlemleriyle çözümlemelerini yapabilmelerini, günlük dildeki çıkarımları mantık diline çevirebilmelerini sağlamaktır.
-
1 | Mantık kavramlarını kullanmakta temel ustalık kazanır. |
2 | Gündelik dil önermelerini simgesel mantık diline çevirir. |
3 | Çıkarımların tutarlılığı ile geçerliliğini değişik yöntemlerle denetler. |
4 | Geleneksel mantık ile çağdaş simgesel mantık arasındaki yapısal ayrımların temellerini kavrar. |
5 | Mantık ile matematiğin temelleri arasındaki ilişkiyi kavrar. |
Birinci Öğretim
YOK
YOK
Mantığın temel kavramları: önerme, argüman, akıl yürütme, çıkarım, biçim, doğruluk, içerim, geçerlilik, tümdengelimli ve tümevarımlı argümanlar. Önerme tipleri, Venn diyagramları. Klasik (Aristoteles) mantık: Doğrudan Çıkarım (Karşıtlık bağıntısı: Geleneksel Karşıtlık Karesi; Eşdeğerlik bağıntısı: döndürme, tersine döndürme, devirme) ve dolaylı çıkarım (Kategorik, koşullu ve ayrık kıyas). Geçerliliğin denetlenmesi. Modern simgesel mantık. Önermeler mantığı: Doğruluk fonksiyonu bağlaçları; doğruluk çizelgeleri. Çıkarım kuralları ve teknikleri. Geçerlilik kanıtlamaları: Biçimsel geçerlilik kanıtlaması (doğal çıkarım).
Hafta | Teorik | Uygulama | Laboratuvar |
---|---|---|---|
1 | Giriş: Mantığın temel kavramları | YOK | YOK |
2 | Mantık kavramlarının gündelik dil önermelerine uygulanması | YOK | YOK |
3 | Önerme türleri | YOK | YOK |
4 | Geleneksel Aristotelesçi mantığın temel kavramları | YOK | YOK |
5 | Geleneksel mantığın önerme çözümlemesi, dolaysız çıkarım | YOK | YOK |
6 | Geleneksel mantığın çıkarım kalıpları; tasım | YOK | YOK |
7 | Geleneksel mantık ile çağdaş simgesel mantık arasındaki yapısal ayrımlar | YOK | YOK |
8 | ARA SINAV | YOK | YOK |
9 | Çağdaş önermeler mantığının temelleri | YOK | YOK |
10 | Doğruluk işlevleri ile doğruluk çizelgeleri | YOK | YOK |
11 | Doğruluk çizelgesi yöntemiyle tutarlılık ile geçerliliğin denetlenmesi | YOK | YOK |
12 | Gündelik dildeki önermelerle çıkarımların simgesel mantık diline çevrilmesi | YOK | YOK |
13 | Gündelik dildeki çıkarımların simgesel mantık diline çevrilerek tutarlılıkları ile geçerliliklerinin denetlenmesine ilişkin alıştırmalar | YOK | YOK |
14 | Gündelik dildeki çıkarımların simgesel mantık diline çevrilerek tutarlılıkları ile geçerliliklerinin denetlenmesine ilişkin alıştırmalar | YOK | YOK |
15 | Genel gözden geçirme | YOK | YOK |
16 | FİNAL SINAVI | YOK | YOK |
-
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
YOK
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Derse Katılım | 17 | 1 | 17 |
Beyin Fırtınası | 14 | 2 | 28 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 14 | 2 | 28 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 14 | 1 | 14 |
Toplam İş Yükü (saat) | 90 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | |
ÖÇ 1 | 5 | |||||||||
ÖÇ 2 | 5 | |||||||||
ÖÇ 3 | 5 | |||||||||
ÖÇ 4 | 5 | |||||||||
ÖÇ 5 | 5 |