GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
ÜS02.01 Kalite Yönetimi ve Hizmet Akreditasyonu (İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi) Seçmeli Ders Grubu 2 3 2,00

Önlisans


Türkçe


Bireysel ve kurumsal olarak kalite anlayışının geliştirilebilmesi ve yaygınlaştırılması için gerekli olan; kalite yaklaşımı, sistemleri ve uygulamaları konusunda bilgi sahibi olunmasını sağlamak, kalite yönetim sistemleri ve uygulamalarının hizmet ve yaşam kalitesini iyileştirmede önemine yönelik farkındalığı artırmak, güncel kalite yönetim sistemlerini uygulamaya geçirebilme becerisi kazandırmak.


Doç. Dr. E. ALACADAĞLI


1 Kalite, kalite yönetimi, akreditasyon, belgelendirme, süreç yönetimi, iç tetkik, sürekli iyileştirme gibi kaliteyle ilgili temel kavramları öğrenir ve açıklayabilir,
2 Ülkemizde ve dünyadaki kalite süreçleri, uygulamaları ve bu sistemlere yönelik organizasyonel yapılarla ilgili bilgi sahibi olur
3 Kalite yönetim sistemlerinin hizmet, ürün kalitesini sağlamada ve sürekli iyileştirmedeki önemini kavrar ve bu konudaki farkındalığı artar,
4 Kalite yönetim sistemlerini uygulamak için neler yapılması gerektiği konusunda bilgi sahibi olur, bu bilgiler ve yaptığı uygulama örnekleri ile bu sistemi sahada uygulayabilme becerisi kazanır,
5 Kalite sistemleri arasındaki benzerlikleri ve farklılıkları görebilme ve sistemler arası karşılaştırma karşılaştırma yapabilme ve analiz edebilme becerisi edinir,
6 Bir yönetim sistemi, çağdaş yönetim tekniği olan kalite sistemleriyle ilgili araştırma, uygulama yapma, kendini ifade etme, sunum, iletişim ve akademik yazı yazabilme yetkinliği kazanır.

Birinci Öğretim


Yok


Teorik bilgi anlatımı, konuyla ilgili sorular ve cevaplar, makale okumaları, örnek olay çözümlemeleri, tartışma oturumları, ödevler ve sunumlar. Dersler işlenirken interaktif olarak öğrenci katılımına açık olarak işlenecek, dersle ilgili konularda, ülke uygulamaları, uygulama örneklerinin değerlendirilmesi, doküman incelemelerine yönelik tartışma oturumlarına yer verilecek, grup çalışması ve sunum yapılacaktır.


Ülkemizde ve dünyada kullanılan kalite yönetim sistemleri ve kalite standartları sektörel bağlarını da kurarak, teorik bilgi ve uygulamalarla öğrenciye aktarılacaktır. Bu kapsamda; kalite kavramları, kalitenin gelişimi, küreselleşme ve yeni yönetim yaklaşımlarına paralel ortaya çıkan Toplam Kalite Yönetimi (TKY), felsefesi, ilkeleri, araçları, uygulamaları, süreç ve sürekli iyileştirme yaklaşımı incelenecektir. Ayrıca, kalite yönetiminde liderlik ve önemi, sektörel uygulamalar, kalite ödülleri, eğitimde kalite, program ve hizmet akreditasyonu, YÖKAK hizmet akreditasyonu, değerlendirme sistemi ve sağladığı faydalar gibi konular ele alınacaktır.


Hafta Teorik Uygulama Laboratuvar
1 Ders içeriği, dersin işlenme yöntemi, kaynaklar ile ilgili bilgilendirme ve konuyla ilgili farkındalığın belirlenmesi, dersten beklentiler ve ders AKTS hesaplaması için geri bildirim alma, derse genel giriş; kalite, hizmet kalitesi, akreditasyon
2 Kalite, kalite yönetimi, akreditasyon kavramsal çerçeve; kalitenin bir yönetim metodolojisi olarak tarihsel gelişim süreci, kontrolden sistem yaklaşıma geçiş
3 Toplam Kalite Yönetimi (TKY); amacı, ilkeleri, unsurları
4 Kalite maliyetleri, kalite maliyet türleri, kalite problemlerini çözme teknikleri ve araçları
5 Süreç yönetimi
6 Sürekli iyileştirme yöntem ve araçları
7 Örnek olay çalışması
8 Ara Sınav -Vize
9 Uluslararası Kalite Standartları; ISO, ISO 9000 Serisi Standartlar ve ISO 9001:2015 Kalite Yönetim Sistemi
10 ISO 9001:2015 Kalite Yönetim Sistemi; sektörel uygulama örnekleri
11 ISO 14001, ISO 45001, ISO 27001 ve ISO 270701 yönetim sistemleri
12 ISO 19011 ve ISO Denetimleri
13 Sektörel yaklaşımlar; ulusal ve uluslararası kalite ödülleri
14 Yükseköğretimde kalite uygulamaları; YÖKAK ve Hizmet, Program Akreditasyonu
15 Grup ödevleri sunumları
16 Dönem Sonu Sınavı

1. İbrahim Kavrakoğlu (1996). "Toplam Kalite Yönetimi", Kalder Yayını. 2. Muhittin Şimşek (2002). Toplam Kalite Yönetimi, Alfa Yayınları 3. İsmail, ŞALE(2004), "ISO 9001:2000 Kalite Yönetim Sistemi ve Uygulamaları", Seçkin Yayıncılık. 4. Adnan Çelik (2010).Toplam Kalite Yönetimi, Gazi Kitabevi Tic. Ltd.Şti., Ankara. 5. İsmail Efil (2010).Toplam Kalite Yönetimi, Dora Basım Yayım Dağıtım, Bursa. 6. Yükseköğretim Kalite Güvencesi ve Yükseköğretim Kalite Kurulu Yönetmeliği, 2018 https://www.mevzuat.gov.tr/File/GeneratePdf?mevzuatNo=28996&mevzuatTur=KurumVeKurulusYonetmeligi&mevzuatTertip=5 7. Makaleler ve internet kaynakları



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı 1 2 2
Derse Katılım 8 1 8
Soru-Yanıt 14 1 14
Bireysel Çalışma 8 1 8
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 7 1 7
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 8 3 24
Ev Ödevi 4 1 4
Toplam İş Yükü (saat) 68

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10
ÖÇ 1 3 2 1 3 3 3 2 2 2 1
ÖÇ 2 2 3 1 2 2 2 3 3 2 1
ÖÇ 3 4 2 1 2 3 3 2 2 3 1
ÖÇ 4 2 2 1 3 2 2 2 2 2 1
ÖÇ 5 2 3 1 2 2 2 3 2 2 1
ÖÇ 6 3 3 1 2 2 2 2 2 1 1
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek