GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
MBH214B.3 Etkili Ve Güzel Konuşma Seçmeli Ders Grubu 2 4 3,00

Önlisans


Türkçe


Konuşma dili olarak Türkiye Türkçesinin ses özelliklerini, vurgu sistemini, tonlama düzenini temel bilgi olarak edindirmek ve toplum karşısında Türkçeyi doğru ve güzel kullanabilme becerisi kazandırmak.


Doç. Dr. Kürşat KARA


1 Doğru ses ve nefes sayesinde doğru sesler çıkarmak
2 Türkçenin ses özelliklerini, seslerin boğumlanma noktalarını ( çıkaklarını ) bilerek bu sesleri doğru telaffuz etmek.
3 Ünlü harflerin söyleniş özelliklerini bilerek doğru telaffuz etmek
4 Beden dili ile etkili konuşmayı desteklemek
5 Toplum önünde konuşurken heyecanı kontrol edebilme

Birinci Öğretim


Yok


Yok


Derste doğru ses ve nefes alıştırmaları yapılarak, Türkçenin fonetik yapısı ve kuralları incelenecek. Türkiye Türkçesine özgü tonlama,vurgu, artikülasyon kuralları çerçevesinde anlatım teknikleri ve üslup üzerine alıştırmalar yapılacak. Sözsüz iletişim ( beden dili ), kişisel imaj ve resmî ve sosyal protokol kurallarına göre sunum yapma ve topluluk karşısında konuşma alıştırmaları yapılacaktır.


Hafta Teorik Uygulama Laboratuvar
1 Etkili ve güzel konuşmaya neden ve niçin ihtiyacımız var? Konuşmanın bu özelliklere sahip olabilmesi için neleri hangi ölçüde bilmemiz gerekiyor? Doğru ve yanlış örnekler, uygulama ( Öğrencilerin söyleyiş özelliklerinin tespiti ).
2 Doğru söyleyiş ( Sesletim/Diksiyon ) için ortak dilin ses bilgisi ( Fonetik ) kurallarını bilmek gerekir. ( Tanımlar ) Doğru sesletim için doğru nefes almak gerekir. ( Diyafram nefesi, kafes nefesi uygulamaları )
3 Ünlü ve ünsüz harflerin boğumlanma ( çıkak ) yerleri, alıştırma ve uygulamalar. Ünlü-ünsüz uyumları kurallarımızı hatırlama. Ses olayları ( Benzeşme, türeme, düşme, ulama... ) Örnek ve uygulamalar.
4 Konuşma sırasında sıkça yapılan yanlışlar. [ Hazırlıksızlık, plansızlık, duygu kontrolü (aşırı heyecan ve korku, telaş ) konuşma hızını ayarlayamama, yanlış nefes, ses yutma, konuşma bozuklukları... Örnekler, çözüm önerileri, uygulamalar.
5 Düz ünlülerin ( A-E-I-İ ) telaffuzları ile ilgili hece-kelime-cümle alıştırmaları.
6 Yuvarlak ünlülerin ( O-Ö-U-Ü ) telaffuzları ile ilgili hece-kelime-cümle alıştırmaları.
7 Ünsüzlerin seslendirilmesinde dikkat edilmesi gereken sorunlu harfler ( s, z, r, t ) ile ilgili hece-kelime-cümle alıştırmaları .
8 Ara Sınav
9 Vurgu nedir? Tanımı. Vurgu çeşitleri. Hece vurgusu, Kelime Vurgusu,. Cümle vurgusu. Anlam ayırıcı vurgu. Örnekler ve alıştırmalar. Seminer
10 Ulama ve ulama çeşitleri. Ulamanın olması ve olmaması gereken yerler. Tonlama. örnekleri ve uygulamalar. Seminer
11 Etkili ve güzel konuşma için ön hazırlık. Fiziksel şartlar, Bilimsel donanım ve planlı hazırlık,. Stres ve zaman yönetimi. Beden dili. Kişisel bakım ve zarafet. Seminer
12 Topluluk önünde ve mikrofonda konuşma kuralları. Selamlama, sunuculuk ve takdim. Seminer
13 Basın-yayın kuruluşlarında en çok yapılan hatalara örneklerin tespiti, irdeleme ve inceleme. Yanlışı fark edebilirlik davranışı. Örnek şiir, makale, haber okuma alıştırmaları. Seminer
14 Öğrenci yetkinlik kazanımını gösterir sunumlar ve değerlendirme
15 Genel değerlendirme

AKSOY, Ö.Asım ( 1991 ); Dil Yanlışları, Adam Yay. BALTAŞ, A., BALTAŞ, Z.; Bedenin Dili İletişim Becerinizin Anahtarı, Sessiz Diliniz: Remzi DÖKMEN, Üstün ( 1994 ); İletişim Çatışmaları ve Empati, Sistem Yay. GÜRZAP, Can ( 2008 ); Söz Söyleme ve Diksiyon, Remzi Kitabevi GÜRZAP C,; Konuşan İnsan , YKY HEPÇİLİNGİRLER F,( 2002); Türkçe Off YKY ŞENBAY, Nüzhet (2004);. Söz ve Diksiyon Sanatı: YKY KOYUNCU, Z.Polat ( 2007 ); Hızlı Okuma ve Algılama, Omega Yay. ÖZDEM, Y.(2003); Konuşma Sanatı, Diksiyon: Kariyer TAŞER, Suat ( 2000 ); Konuşma Eğitimi, Papirüs Yay. TELLİOĞLU, Cevdet ( 2000 ); Güzel Konuşma Pratiği, Timaş TEMİZYÜREK, Fahri v.d.( 2007 ); Konuşma Eğitimi, Öncü Kitap. VURAL, B. (2003); Doğru ve Güzel Konuşma, Fonetik, Diksiyon, Artikülasyon: Hayat



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı 1 2 2
Derse Katılım 14 2 28
Uygulama/Pratik 14 2 28
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 7 2 14
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 7 2 14
Toplam İş Yükü (saat) 87

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9
ÖÇ 1 2 1 4 3 2 3 1 1 1
ÖÇ 2 1 1 4 3 2 3 1 1 1
ÖÇ 3 2 1 4 3 2 3 1 1 1
ÖÇ 4 2 1 4 3 2 4 1 1 1
ÖÇ 5 2 1 4 3 2 5 1 1 1
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek