GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
AE-SÖ3B.02 Yaratıcı Yazma ve Anlatım Seçmeli Ders Grubu 3 5 4,00

Lisans


Türkçe


Bu dersin amacı sınıf öğretmeni adaylarının yaratıcı yazma ve anlatım becerilerini geliştirmek adına yardımcı olacak bilgileri sunmak ve bu bilgileri kavrayıp uygulamalarına yardımcı olmaktır. Ayrıca bu ders kapsamında aşağıda yer alan hususlar da amaçlanmaktadır: • Düşüncelerin ve bilgilerin doğru bir şekilde kâğıda aktarılma sürecini anlama, dilin gücünü ve yazım türlerinin karakteristik özelliklerinin farkında olma. • Kurmaca metnin unsurlarını (olay, zaman, mekân, kişiler, çatışma) kavrama ve yapılandırma. • Dil öğretimin amacını ve yaşanan sorunları tartışma. • Yazma tekniklerini etkinliklerle zenginleştirme. • Yaratıcı yazma stratejilerini uygulama. • Metin türlerine uygun anlatım tekniklerini kullanma. • Anlatım öğelerini bilme. • Etkili anlatımlar, sunumlar yapabilme.


Doç. Dr. İsmail SARİKAYA


1 Farklı yazma teknikleri aracılığıyla metin oluşturur.
2 Hayal gücü ve düşüncelerini rahat bir biçimde ifade eder.
3 Yazılı anlatım becerisini geliştirir.
4 Yazma kaygısı, korkusu ve tutukluğu yaşamadan yazmaya başlar.
5 Yazının değerini, gücünü ve işlevini fark eder.
6 Kurmaca bir metin oluşturur ve metni çözümler.
7 Yazma sürecine yönelik farkındalık kazanır.
8 Temel yazı kurallarını bilir, uygular.
9 Yaratıcı yazma deneyimi gerçekleştirir.
10 Anlatım öğelerini bilir.
11 Etkili anlatımlar yapar.

Birinci Öğretim


Yok


Yok


Yaratıcı yazma ve anlatım dersi kapsamında; çeşitli yöntem ve teknikler aracılığıyla, hayal gücünü kullanarak metinler oluşturmayı içeren; hedef kitlenin yazma kaygısı, korkusu ve tutukluğu hususundaki ön yargılarını gidererek duygu ve düşünceleri farklı türler aracılığıyla ifade etme biçimlerini geliştirme etkinliklerine yer verilecektir. Öğrenciler yazma öncesi, süreci ve sonrasında çeşitli yazılı anlatım değerlendirme ölçütleri ile yaratıcı yazmaya ilişkin bilgi sahibi olacaklardır. Öğrencilere yazma, özellikle de yaratıcı yazma, sürecinde planlama, öğretim ve değerlendirme ölçütleri açıklanacaktır. Yazı eğitiminin gerekliliği ve öğretiminde yaşanan sorunlar ve eleştiriler öğrencilerle birlikte tartışılacaktır.


Hafta Teorik Uygulama Laboratuvar
1 Dersin amacı, içeriği ve işlenişinin tanıtımı
2 Temel yazı kuralları
3 Dil öğretiminin amaçları ve dil öğretiminde yaşanan sorunlar
4 Çocuk edebiyatında öykü örnekleri inceleme
5 Yaratıcı yazmanın önemi ve gerekliliği, yazma konusu belirleme, serbest yazma etkinliği
6 Süreç temelli yazma yaklaşımı, yazma konusu belirleme, serbest yazma etkinliği
7 Anlatım biçimleri ve kullanım örnekleri (Açıklama, tartışma, betimleme ve öyküleme)
8 Ara Sınav
9 Kurmaca metnin unsurları (Olay örgüsü), serbest yazma etkinliği
10 Kurmaca metnin unsurları (Kişiler ve mekan), serbest yazma etkinliği
11 Yazılı değerlendirme ve dikkat edilecek hususlar
12 Öykü haritası oluşturma, serbest yazma etkinliği
13 Şiir yazma, öykü tamamlama
14 Anlatım teknikleri, anlatım örnekleri, performans
15 Etkili anlatımın sırları ve canlandırma, anlatım gerçekleştirme
16 Final sınavı

• Akyol, H., & Şahin, A. (2019). Türkçe öğretimi. Öğretmen adayları ve öğretmenler için. Ankara: Pegem. • Arıcı, A. F., & Ungan, S. (2012). Yazılı anlatım el kitabı. Ankara: Pegem. • Göçer, A. (2017). Öğrenci merkezli-etkileşimli-metin işleme ve çözümleme süreçli Türkçe özel öğretim yöntemleri (2. baskı). Ankara: Pegem Akademi. doi: 10.14527/9786053188162 • Göçer, A. (2018). Süreç ve sonuç değerlendirme yöntem ve araçlarıyla Türkçe eğitiminde ölçme ve değerlendirme (2. baskı). Ankara: Pegem Akademi. doi: 10.14527/9786053648079 • Johnson, A. P. (2017). Okuma ve yazma öğretimi (Çev. A. Benzer). Ankara: Pegem. • Kılınç, A., & Şahin, A. (2013). Konuşma eğitimi (2. baskı). Ankara: Pegem. • Oral, G. (2003). Yine yazı yazıyoruz: Okulda, işyerinde, evde kullanılabilecek yaratıcı yazı uygulamaları (2. baskı). Ankara: Pegem Akademi. • Özbay, M. (2015). Yazma eğitimi (2. baskı). Ankara: Pegem. • Tabak, G., & Göçer, A. (2013). 6-8. sınıflar Türkçe dersi öğretim programının ürün ve süreç odaklı yazma çalışmaları çerçevesinde değerlendirilmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(2), 147-169. • Temizkan, M. (2014). Yaratıcı yazma süreci (Hikâye yazma). Ankara: Pegem.



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 3 1 3
Final Sınavı 2 4 8
Derse Katılım 14 3 42
Bireysel Çalışma 10 2 20
Ödev Problemleri için Bireysel Çalışma 3 4 12
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 3 5 15
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 2 10 20
Toplam İş Yükü (saat) 120

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14
ÖÇ 1 1 5 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
ÖÇ 2 1 5 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
ÖÇ 3 1 5 1 1 2 1 1 1 1 1 1 1 1 1
ÖÇ 4 1 5 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
ÖÇ 5 1 5 1 1 2 1 1 1 1 1 1 1 1 1
ÖÇ 6 1 5 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
ÖÇ 7 1 5 1 1 1 1 3 1 1 1 1 1 1 1
ÖÇ 8 1 5 1 1 1 1 1 4 1 1 1 1 1 1
ÖÇ 9 1 5 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
ÖÇ 10 1 5 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
ÖÇ 11 1 5 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek