GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
SOS214.1B Bilim Felsefesi Seçmeli Ders Grubu 2 4 2,00

Lisans


Türkçe


Ontolojik ve epistemolojik kabulleri ile temel bilimsel paradigmalar ve yaklaşımlar ile bilimsel bilgiye yönelik temel eleştiriler ve araştırma yöntem ve teknikleri ile birlikte bilimsel bilgi?nin kendine has özellikleri ile incelenmesi/özetlenmesi ve öğretilmesi amaçlanmaktadır


Prof. Dr. Yakup KAHRAMAN


1 Bilginin tanımı, amacı, tarihi, kaynakları ve özelliklerini ifade eder.
2 Bilgi türleri ile birlikte bilginin doğruluk sorununu karşılıklı nedensellik ilişkisi içinde analiz eder.
3 Batılı bilginin gelişim tarihini bilimsel bilginin doğuşu ve gelişimini sosyo-kültürel sebepleri ile birlikte değerlendirir.
4 Bilimsel bilginin temel özelliklerini, yöntem ve tekniklerini diğer bilgi türleri ile karşılaştırarak analiz eder.
5 Temel bilimsel paradigmaları ve temel yaklaşımları yöntem ve teknikleri birlikte değerlendirir.

Birinci Öğretim


Yok


Yok


Bilim Felsefenin tanımını yaparak, temel kavram ve akımlarını kavratılır. Bilim felsefesinin -özellikle mantıksalcı bilim felsefesinden tarihselci bilim felsefesine doğru yürüyüşünü ve gelişimi işlenir.


Hafta Teorik Uygulama Laboratuvar
1 Ontolojik Açıdan Bilginin Zorunluluğu, Bilginin Amacı ve Bilginin Tarihi
2 İnsani Bilginin Kaynakları
3 Bilgi Türleri
4 Bilgide Doğruluk Sorunu
5 Batılı Bilginin Ontolojik Temelleri ve Temel Bilgi Kuramları
6 Batılı Bilginin Gelişim Tarihi: Bilimsel Bilginin Doğuşu ve Gelişimi
7 Bilimsel Bilginin Kriteri, Tanımı, Konusu, Amacı ve Özellikleri
8 Ara Sınav
9 Sosyal Bilimlerde Temel Yaklaşımlar: Pozitivist Bilim Anlayışı, Temel Kabulleri, Yöntemi ve Teknikleri
10 Pozitivist Bilim Anlayışına Bağlı Yaklaşımlar
11 Pozitivizme Yönelik Eleştiriler
12 Yorumcu Bilim Anlayışı, Temel Kabulleri, Yöntem ve Teknikleri
13 Yorumcu Bilim Anlayışına Bağlı Temel Yaklaşımlar ve Yorumcu Bilim Anlayışına Yönelik Eleştiriler
14 Bütüncü Bilim anlayışı, Temel kabuller, Yöntem ve Araştırma Teknikleri
15 Bütüncü Bilim anlayışı, Temel kabuller, Yöntem ve Araştırma Teknikleri
16 final

Demir, Ö.2012. Bilim Felsefesi. Chalmers, A. 2008. Bilim Dedikleri. Doğan Ö. 2013. Felsefe ve Doğa Bilimleri



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı 1 2 2
Derse Katılım 14 2 28
Bireysel Çalışma 14 1 14
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 14 1 14
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 14 1 14
Toplam İş Yükü (saat) 73

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15 PÇ 16
ÖÇ 1 2 4 3 2 4 1 2 1 2 3 2 1 1 2 3 3
ÖÇ 2 2 4 3 2 4 1 2 3 4 3 2 1 1 2 3 3
ÖÇ 3 2 4 3 2 1 1 2 3 4 3 3 1 1 4 3 3
ÖÇ 4 2 4 3 4 5 1 3 3 3 3 2 1 1 2 3 3
ÖÇ 5 2 4 3 4 2 1 2 1 2 3 2 1 1 2 3 3
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek