GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
FS1001.5 Çağdaş Sanat Akımlar Seçmeli Ders Grubu 2 4 3,00

Lisans


Türkçe


Bu ders kapsamında, 19. - 20. yüzyıl ve günümüz sanatını, modern ve sonrası dönem süreçleri içindeki farklılıklar ve değişimler içerisinde değerlendirmek amaçlanmaktadır.


Doç. Dr. Mahir BAYRAMOĞLU


1 Çağdaş sanat akımlarını tarihsel gelişim/ilgi ve karşıtlıkları içerisinde öğrenebilmesi
2 Sanat akımlarının dönemin önemli oluşumlarıyla ilgilerini kurabilmesi.
3 Farklı yorumlama teknikleri ile yapıtın analizini yapabilmesi
4 Sanatı toplumsal,kültürel bir perspektif kapsamında algılayabilmesi
5 Çağdaş sanat eserlerine ilişkin analiz yöntemlerine hakim olabilmesi
6 Eser yorumlama yöntemleri sayesinde ifade ve eleştiri pratiklerini kazanabilmesi

Birinci Öğretim


Yok


Yok



Hafta Teorik Uygulama Laboratuvar
1 Empresyonizm (İzlenimcilik), 1860'ların sonu ile 1880'lerin ortalarına kadar devam eden etkileriyle resim yüzeyinde izlenimin leke haline gelmesini, adeta fırça ile not edilmesini öngören bu akım Fransa'da ortaya çıkmış ve sadece görsel sanatlarda değil, edebiyat ve müzik alanlarındada etkisini göstermiştir.
2 Ekspresyonizm (Dışavurumculuk), 1905 den itibaren 1939'lara kadar uzanan etkileriyle empresyonizme tepki olarak doğan akımlardan biridir. Nesneler görüldüğü gibi değil, sanatçıda bıraktığı ifade ve duyusal/duygusal etki ile resmedilir.
3 Fovizm, 1900'lerin başlarından 1909'a kadar uzanan bu süreçte etkileri görülür.
4 Die Brücke, 1905-1913 arası eksperyonizme paralel bir gelenekte işler üretmişlerdir. Art Nouveau, 1880-1910'lar -19. yüzyılın Yeni sanat ya da kısaca Stil 1900 olarak da bilinir.19.yüzyılın ekletisizimine ve endüstrinin sanatı öldüren monotonluğuna karşı bir tepki olarak doğmuştur.
5 Kübizm, 1908-1939 yılları arasında Braque ve Picasso tarafından geliştirilmiştir Fütürizm 1909-1939, 20. yy başında ortaya çıkan bu akım her şeyin sürekli değiştiğini ve bunun sonucunda hareketin, yaşamın en önemli gerçeği olduğunu savunur. Bir hareket algılanıncaya kadar yeni bir harekete geçilir. Hareket, yaşamın kaynağıdır. Resim sanatına yeni, dinamik bir ruh kazandırmak istemişlerdir.
6 Süprematizm ,1915-1920ler/Dada 1916- 1923 arası etkileri gözlemlenen akımlar, sanatçılar, eser örnekleri ve toplumsal durumuyla beraber ele alınır.
7 Metafizik Resim, 1917-1921 arası etkin olan bu akımda De Chirico, Morandi, Carra ve Filippo de Pisis gibi sanatçılar resimlerinde; derinlik, uzun gölgeler ve geometrik düzenlenmelerle gerçek dünya ile ilişkisi olmayan, metafiziksel çağrışımlarla dolu yeni/alternatif bir dünyayı imgelerler.
8 Vize sınavı
9 Bauhaus, 1919-1933 arası topluma, sanata ve tasarıma mal olan ilkeleri, dönemsel özellikleri, kuramcıları ve eğitim veren sanatçılarla ele alınır.
10 Neoplastisizm 1921-1924 ve Konsrüktivizm 1920'ler ve sonrası dönem içi etkileri ve görselleriyle beraber ele alınır.
11 Art Deco 1920-1930'lar/De Stijl 1920-1932 arası dönemsel özellikleri, eser veren sanatçılarla ele alınırlar ve farklı çözümleme yöntemleri ile çalışmalar incelenir.
12 De Stijl 1920-1932, dönemsel özellikleri, eser veren sanatçılarıyla ele alınır ve çözümleme yöntemleri ile çalışmalar incelenir.
13 Sürrealizm 1922- 1950'ler, özellikle II. Dünya Savaşı sonrasında biçimlenen tüm soyut sanat akımlarını bir yönüyle mutlaka etkilemiştir. Dönem içi etkileri ve görselleriyle beraber ele alınır. Sosyalist Realizmin 1930-1950'ler arası etkileri gündemdedir. Akım, dönem içi etkileri ve görselleriyle beraber ele alınır.
14 Final Sınavı

1. BOZKURT, Nejat, Sanat ve Estetik Kuramları, Sarmal Yayınları, İstanbul, 1995, 2. BOZKURT, Nejat, 20. Yüzyıl Düşünce Akımları, Yorumlar ve Eleştiriler, SarmalYayınevi, İstanbul, 1998 3. CHRİS,Muray, 20.Yüzyılda Sanatı Okuyanlar, Sel Yayıncılık,İstanbul,2009 4. ANTMEN,Ahu,20.Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar, Sel Yayıncılık,İstanbul ,2008 5. GOMBRICH, E. H.,Sanatın Öyküsü, Remzi Kitapevi, İstanbul, 1992 6. LYNTON,Norbert,Modern Sanatın Öyküsü, Remzi Kitapevi, İstanbul, 1991 7. ALTAR, Cevat Memduh, Sanat Felsefesi Üzerine, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul,1996 8. BATUR, Enis; Modernizmin Serüveni,Hermann Bahr, Dışavurumculuk, YKY,İstanbul, 2000 9. CEVİZCİ, Ahmet; Felsefe Sözlüğü, Paradigma Yayınları, İstanbul, 1999 10. Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi, C.1,C.2, C.3, Yapı Endüstri Merkezi Yay., İstanbul, 1997 11. ERGÜVEN, Mehmet, Yoruma Doğru, YKY, İstanbul, 1992 12. ERGÜVEN, Mehmet, Görmece, Metis Yayınları, İstanbul, 1998 13. İPŞİROĞLU, Nazan; Sanattan Güncel Yaşama, Pan Yay., İstanbul, 1988



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 3 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
Derse Katılım 8 3 24
Gözlem 2 4 8
Gösterme 1 4 4
Bireysel Çalışma 13 4 52
Toplam İş Yükü (saat) 90

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6
ÖÇ 1 3 3 3 4 4 3
ÖÇ 2 4 4 4 4 4 4
ÖÇ 3 4 4 4 4 4 4
ÖÇ 4 3 3 3 3 3 3
ÖÇ 5 3 3 3 4 4 4
ÖÇ 6 4 4 4 4 4 4
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek