GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
MZK111B Bireysel Çalgı I Zorunlu Ders 1 1 6,00

Lisans


Türkçe


(Bağlama Çalgısı İçin) Geleneksel çalış üslûpları ve yöre tavırları gözetilerek bağlama çalgısının öğretilmesi. Yan Flüt Çalgısı İçin: Yan Flüt'ün tarihsel gelişim süreci hakkında bilgi edinilmesi, çalgının teknik özelliklerinin öğrenilmesi, duruş ve tutuş bilgisi, oktav kavramı ve çalgının oktav özellikleri, üfleme tekniklerinin öğrenilmesi, diyafram kası kullanımı, 1. ve 2.oktavda ses üretme, notasyon okuma, tempo tutma ve tempoyu koruma becerisi kazandırma, 1. ve 2. oktavda nota yerlerinin gösterimi, dil teknikleri (artikülasyon) hakkında bilgi ve tek dil kullanımı, ton ve renk kavramı, değiştirici işaret almayan dizi ve arpej çalımı, 1 ve 2 diyez&bemol alan diziler ve arpejler, egzersiz ve etüdler yardımı ile çalgıyı çalmaya başlama. (Klasik Gitar): Aşamalı olarak teknik alıştırma ve etütleri, Türk ve dünya bestecilerinin eserlerinden örnekler çalarak, bireysel gelişmeye uygun bir şekilde çalgıya özgü literatür ile klasik gitar eğitiminde öğrenme-öğretme etkinliklerini kapsar.


Dr. Öğr.TUĞBA TOPCAN Dr. Öğr. Üyesi Sinem Miraç ÖZTÜRK Dr. Öğr. Üyesi Zafer EREN Dr.Öğr. Üyesi Uğur Doğan


1 (Bağlama Çalgısı İçin) Anatomik açıdan bağlama çalgısını tanıyan bireyler yetiştirilmesi. Yan Flüt: Yan flütün tarihçesi, çeşitleri ve günümüzdeki müzik türlerine göre kullanım durumu (Klasik Gitar): Öğrencinin çalgısını hem tarihsel hem de fiziksel olarak tanıması.
2 (Bağlama Çalgısı İçin) Temel düzeyde bağlama çalgısını başarılı biçimde icra edebilen bireyler yetiştirilmesi. Yan Flüt: Yan flütün fiziksel bileşenleri, bakım ve onarımı hakkında bilgi edinme (Klasik Gitar): Öğrencinin disiplinli çalgı çalışma alışkanlığı edinmesi.
3 (Bağlama Çalgısı İçin) Geleneksel Türk halk müziğini başarılı bir biçimde temsil eden bireyler yetiştirilmesi. Yan Flüt: Duruş, tutuş pozisyonları ve notaların parmak numaralarına dair bilgilerin edinilmesi. (Klasik Gitar): Öğrencinin çalgıda deşifre becerisinin gelişmesi .
4 (Bağlama Çalgısı İçin) Geleneksel Türk halk müziği hakkında temel düzeyde bilgi sahibi olan bireyler yetiştirilmesi. Yan Flüt: Flütü akort etmek, doğru amboşür pozisyonu, ses üretimi ve entonasyon (Klasik Gitar): Gitarın ses özelliklerini tanıyabilme. Ses ve akort sistemini kavrayabilme.
5 (Bağlama Çalgısı İçin) Çalgısına "Bozuk Düzen" akort sistemini doğru bir biçimde uygulayabilme. Yan Flüt: Temel nefes kontrolü, diyafram teknikleri ve oktav çalışmaları (Klasik Gitar): Sağ el arpej çalışmaları ile teller üzerinde (p,i,m,a) parmaklarında hakimiyet kurabilme.
6 (Bağlama Çalgısı İçin) Düzeyine uygun eserleri notalarına uygun biçimde icra edebilmek. Yan Flüt: Teknik egzersizler, metronomla çalma becerisinin kazanılması (metronom no 40-60), notasyon bilgisi ve etüd çalışmaları (Klasik Gitar): Gitar müziğini tanıyabilme. Gitar müziğini bas ve ezgi çizgilerine göre seslendirebilme.

Birinci Öğretim


(Bağlama Çalgısı İçin) Müziksel işitme becerisi ve başlangıç seviyesi nota okuma-yazma becerisi.


(Bağlama Çalgısı İçin) Başlangıç seviyesi öğrencilerde bağlamanın doğru şekilde nasıl tutulacağı hususu çalışmalar sırasında düzenli bir biçimde hatırlatılmalıdır. Öğrencilerin solfej, bona ve oktav eğitiminleri ile paralel bir öğrenim sürdürülmesi Yan Flüt Çalgısı İçin: Diyafram tekniği için fular kullanımı, diyafram çalışmalarında metronom kullanımı, her ders için derse yönelik not tutma, daha önce çalgı eğitimi almamış öğrencilere yönelik parmak koordinasyon becerisinin kazandırılması (Klasik Gitar): Doğru oturuş, tutuş, sağ-sol el konumlandırmasına dikkat edilmelidir.


(Bağlama Çalgısı İçin) 1. Hafta: Bağlamanın tarihsel süreç içerisindeki gelişim süreci ve teknik yapısı hakkında bilgiler verilmesi. 2. Hafta: Bağlamada kullanılan akord sistemleri hakkında bilgiler verilmesi. Ve bağlamada bozuk düzen akordunun nasıl yapılacağının gösterilmesi. 3. Hafta: Bozuk düzen akordunda 1. Telde (alt tel) sağ ve sol el koordinasyonunu sağlamaya yönelik tartım ve egzersiz çalışmaları yapılması. 4. Hafta: Bozuk düzen akordunda 2. Telde (orta tel) sağ ve sol el koordinasyonunu sağlamaya yönelik tartım ve egzersiz çalışmaları yapılması. 5. Hafta: Bozuk düzen akordunda 3. Telde (üst tel) sağ ve sol el koordinasyonunu sağlamaya yönelik tartım ve egzersiz çalışmaları yapılması. 6. Hafta: Geleneksel Türk halk müziği repertuarında yer alan basit usûllerde bestelenmiş eserlerle ilgili icra çalışmaları yapılması. 7. Hafta: TRT repertuarında yer alan halay formundaki eserlerle ilgili icra çalışmaları yapılması. 8. Hafta: Ara sınav. 9. Hafta: Halay formundaki eserlerde icra tekniğinin geliştirilmesine yönelik çalışmalar yapılması. 10. Hafta: Geleneksel Türk halk müziğinin ana usûllerine ilişkin çeşitli icra teknikleri geliştirilmesine yönelik çalışmalar yapılması. 11. Hafta: Halay formunda eserlere ilişkin icra tekniklerinin geliştirilmesine yönelik çalışmaların tekrar edilmesi. 12. Hafta: Örnek eserler yoluyla nota bağı ve senkop tekniklerinin pekiştirilmesine yönelik çalışmalar yapılması. 13. Hafta: Dönem boyunca öğrenilen bilgilerin genel tekrarının yapılması. 14. Hafta: Final Sınavı. Yan Flüt İçin: 1.Yan flütün tarihçesi 2.Yan flütün parçaları ve parçaları birleştirme 3.Flütün bakımı ve muhafazası 4.Doğru postür 5.Flütte diyafram tekniği 6. Temel nefes kontrolü 7. Flütte üfleme tekniği 8.Entonasyon bilgisi 9.Parmak pozisyonları (1. ve ikinci oktav) 10.Oktav çalışmaları (1.ve 2. oktav) 11.Acelite/ajilite- Diziler ve arpejler- majör/minör/kromatik 12.Notasyon 13. Tempo-metronomla çalma 14. Artikülasyon 15. Repertuvar bilgisi Klasik Gitar: 1. Gitar için temel bilgiler. Gitarın konumlandırılması. Sağ ve sol el pozisyonu. Oturuş ve tutuş pozisyonları. 2. Sağ el tirando çalışmaları 3. Sağ ve sol el arasında senkronizasyon içerikli temel çalışmalar 4. Seviyeye uygun majör ve minör dizi çalışmaları 5. Seviyeye uygun temel etüt çalışmaları 6. Seviyeye uygun melodi çalışmaları 7. Ara Sınav 8. Sağ ve sol el güçlendirme çalışmaları 9. Seviyeye uygun etüt çalışmaları 10. İki ses çalışmaları 11. Seviyeye uygun etüt çalışmaları 12. İki ses ve üç ses etüt çalışmaları 13. Seviyeye uygun melodi çalışmaları 14. Yıl Sonu Sınavı


Hafta Teorik Uygulama Laboratuvar
1 (Bağlama Çalgısı İçin) Bağlamanın tarihsel süreç içerisindeki gelişim süreci ve teknik yapısı hakkında bilgiler verilmesi. Klarnetin tarihi gelişimi ve günümüzdeki durumu (Klasik Gitar): Geçmişten günümüze Klasik Gitarın tarihi gelişimi/evrimi. (Bağlama Çalgısı İçin) Bağlamada kullanılan akord sistemleri hakkında bilgiler verilmesi. Klarnetin tarihi gelişimi ve günümüzdeki durumu YAN FLÜT: 1.Yan flütün tarihçesi, yan flüt ailesi ve günümüzdeki müzik türlerine göre kullanım durumu (KLASİK GİTAR): Geçmişten günümüze Klasik Gitarın tarihi gelişimi/evirimi
2 (Bağlama Çalgısı İçin) Bağlama üzerinde yer alan perde isimlerinin gösterilmesi. Klarnetin bölümleri (KLASİK GİTAR): Gitarın bölümleri-Gövde, sap, perdeler, teller vs. (Bağlama Çalgısı İçin) Bozuk düzen akordunda 1. Telde (alt tel) sağ ve sol el koordinasyonunu sağlamaya yönelik tartım ve egzersiz çalışmaları yapılması. Klarnetin bölümleri YAN FLÜT: 2. Yan flütün parça isimleri: başlık, gövde, kalak-kuyruk Parçaları doğru birleştirme. (KLASİK GİTAR): Gitarın bölümleri-Gövde, sap, perdeler, teller vs.
3 3. klarnetin kamış özellikleri (Klasik Gitar): Gitarın bakımı-onarımı (Bağlama Çalgısı İçin) Bozuk düzen akordunda 2. Telde (orta tel) sağ ve sol el koordinasyonunu sağlamaya yönelik tartım ve egzersiz çalışmaları yapılması. klarnetin kamış özellikleri YAN FLÜT: 3. Flütün bakımı, onarımı ve muhafazası (KLASİK GİTAR): İnce tel mi 1 ve 3.perdelerde uygulamalar
4 4. Klarnet ile ilgili temel bilgiler (Klasik Gitar): Tırnak şekillendirme ve bakımı (Bağlama Çalgısı İçin) Bozuk düzen akordunda 3. Telde (üst tel) sağ ve sol el koordinasyonunu sağlamaya yönelik tartım ve egzersiz çalışmaları yapılması. Klarnet ile ilgili temel bilgiler YAN FLÜT: 4. Otururken veya ayakta çalarken doğru postür (KLASİK GİTAR): İkinci tel si 1 ve 3. perdelerde uygulamalar, mi ve si tellerinde çalışmalar.
5 (Bağlama Çalgısı İçin) Geleneksel Türk halk müziği formlarından halay hakkında genel bilgiler verilir. Klarnetin tutuş pozisyonları (Bağlama Çalgısı İçin) "Ankara Postası" isimli halay formundaki eserin icra edilmesine yönelik etüt çalışması. 5. Klarnetin tutuş pozisyonları YAN FLÜT: 5. Flütü akort etmek, diyafram kullanımı ve ses üretimi (KLASİK GİTAR): Dördüncü tel sol-boş tel ve 2.perdede uygulamalar
6 (Bağlama Çalgısı İçin) Geleneksel Türk halk müziği basit usûllerinin gösterilmesi. 6. Dudak ve üfleme pozisyonları (Bağlama Çalgısı İçin) "Ankara Postası" isimli halay formundaki eserin icra edilmesine yönelik etüt çalışması. 6. Dudak ve üfleme pozisyonları YAN FLÜT: 6. Birinci ve ikinci oktav parmak pozisyonları (KLASİK GİTAR): 3 telde çalışmalar.
7 7. Ses çıkarma alıştırmaları (Bağlama Çalgısı İçin) Çiçek Halayı İsimli halay formundaki eserin icra edilmesine yönelik etüt çalışmaları yapılması. 7. Ses çıkarma alıştırmaları YAN FLÜT: 7. Doğru amboşür pozisyonu ve entonasyon bilgisi (KLASİK GİTAR): Dördüncü tel re 1 ve 3. perdede çalışmalar
8 Ara sınav
9 9. Oktav çalışmaları (Bağlama Çalgısı İçin) Çiçek Halayı İsimli halay formundaki eserin icra edilmesine yönelik etüt çalışmaları yapılması. 9. Oktav çalışmaları YAN FLÜT: 9. Temel nefes kontrolü (KLASİK GİTAR): Dört telde çalışmalar
10 (Bağlama Çalgısı İçin) Erzincan Halayı isimli halay formundaki eserin icrasına yönelik etüt çalışması yapılması. 10. Makamsal uygulamalar YAN FLÜT: 10. Birinci ve ikinci oktav çalışmaları ( diyafram ve parmak) (KLASİK GİTAR): Beşinci tel la 1. ve 3. perdede çalışmalar
11 (Bağlama Çalgısı İçin) Bağlama icrasını geliştirmeye yönelik çeşitli nüans hareketlerinin gösterilmesi. 11. Klarnet icrasındaki teknikler (Bağlama Çalgısı İçin) Erzincan Halayı isimli halay formundaki eserin icrasına yönelik etüt çalışması yapılması. (Bağlama Çalgısı İçin) Bağlama icrasını geliştirmeye yönelik çeşitli nüans hareketlerinin bağlama üzerinde uygulanması. 11. Klarnet icrasındaki teknikler YAN FLÜT: 11. Diziler ve arpejler ( DO ve Sol Majör ile ilgili minörleri) (KLASİK GİTAR): Altı telin diyez ve bemolleri- karışık çalışmalar
12 12. Parmak pozisyonlarının etkileri (Bağlama Çalgısı İçin) Temir Ağa isimli halay formundaki eserin icra edilmesine yönelik etüt çalışmaları yapılması. 12. Parmak pozisyonlarının etkileri YAN FLÜT: 12. Notasyon bilgisi- etüd okuma (KLASİK GİTAR): Beşinci perde ve sonrası için nota yerleri, tab okuma, deşifre çalışmaları, eser çalma
13 13. Nefes ve beden koordinasyonu (Bağlama Çalgısı İçin) Temir Ağa isimli halay formundaki eserin icra edilmesine yönelik etüt çalışmaları yapılması. (Bağlama Çalgısı İçin) Sağ - Sol el koordinasyonunu ve parmak kondisyonunu artırmaya yönelik egzersiz çalışmaları yapılması. 13. Nefes ve beden koordinasyonu YAN FLÜT: 13. Tempo-metronomla çalma becerisinin kazanılması (KLASİK GİTAR): Eser deşifre-metronomla çalışmalar.
14 14. Makamsal ezgilere ve usûllere uygun olarak icra (Bağlama Çalgısı İçin) Kıyılı Halayı isimli halay formundaki eserin icra edilmesine yönelik etüt çalışmalarının yapılması. 14. Makamsal ezgilere ve usûllere uygun olarak icra YAN FLÜT: 14. Artikülasyon (KLASİK GİTAR): 7.perdede parmak egzersizleri-eser deşifre-metronomla çalışmalar
15 (Bağlama Çalgısı İçin) Kıyılı Halayı isimli halay formundaki eserin icra edilmesine yönelik etüt çalışmalarının yapılması. (Bağlama Çalgısı İçin) Dönem boyunca öğrenilen halay formundaki halk müziği ezgilerinin genel tekrarının yapılması, varsa eksikliklerin giderilmesi. YAN FLÜT: 15. Repertuvara giriş (KLASİK GİTAR): Genel tekrar
16 FİNAL SINAVI

(Bağlama Çalgısı İçin) TRT Türk halk müziği repertuarı, Bağlamada Düzen ve Pozisyon (İrfan Kurt) Yan Flüt çalgısı için: -Yüksek Lisans Tezi, Tuğba Topcan -Bernold, P. (2000). La Technique d‟Embouchure, - LEMOINE, H. : POUR LA FLUTE TRAVERSIERE METHODE ELEMENTAIRE-EDITIONS -TREVOR WYE : PRACTICE BOOK FOR THE FLUTE VOLUME 1: TONE ALTES : METHOD FOR THE BOEHM FLUTE, PART 1 ANDERSEN Etütler (Klasik Gitar): Ziya AYDINTAN-Gitar Metodu I La Guitara Enchantee John Milss- Gitar Metodu The Guitar Music of Spain Volume Ferdinanda Carulli-Metoto Guitar Bekir Küçükay-Gitar Metodu I



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 40
Derse Katılım 6 10
Uygulama/Pratik 1 10
Bireysel Çalışma 6 10
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 1 10
Sözlü Sınav 1 10
Performans 1 10
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 60
Final Sınavı için Bireysel Çalışma 12 10
Sözlü Sınav 1 30
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
Bütünleme Sınavı 1 1 1
Derse Katılım 14 1 14
Gözlem 14 1 14
Gösterme 14 1 14
Bireysel Çalışma 12 4 48
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 6 4 24
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 12 4 48
Sözlü Sınav 1 1 1
Performans 14 1 14
Toplam İş Yükü (saat) 180

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6
ÖÇ 1 5 5 3 3 2 1
ÖÇ 2 3 3 4 1 3 3
ÖÇ 3 2 1 4 3 5 4
ÖÇ 4 5 4 2 4 4 3
ÖÇ 5 5 3 4 5 3 1
ÖÇ 6 4 5 3 2 4 5
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek