GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
D412.8B Maturidi Kelamı ve Osmanlı Alimleri Seçmeli Ders Grubu 4 8 4,00

Lisans


Türkçe


Tarihî süreç içinde Türklerin İslâmî ilimlere ve özellikle kelâm ilmine katkıları değerlendirilip Mâverâünnehir bölgesinde yetişen kelâmcılar ve Osmanlı dönemi Türk kelâmcılarının tanıtım ve tahlili.



1 Maturdiliğin doğduğu tarihi koşulları öğrenir
2 Maturidiliğin İslam düşüncesindeki yerini tanır
3 Maturidiliğin Temel Esaslarını kavrar
4 Maturidiliğin Diğer ekollerden ayırt edilen niteliklerini kavrar
5 Maturidiliğin Çağdaş Kelam Çalışmalarındaki Yerini kavrar.

Birinci Öğretim


Yok


Yok.


Tarihî süreç içinde Türklerin İslâmî ilimlere ve özellikle kelâm ilmine katkıları değerlendirilip Mâverâünnehir bölgesinde yetişen kelâmcılar ve Osmanlı dönemi Türk kelâmcılarının tanıtım ve tahlili.


Hafta Teorik Uygulama Laboratuvar
1 Giriş, Ehl-i Sünnet kavramı
2 Maturidiliğin doğduğu tarihi zemin
3 Maturidiliğin Doğuşu
4 Maturidiliğin Bilgi Teorisi
5 Maturidinin Kelam Yöntemi
6 Maturidi Düşünce Sisteminde İlahi Hikmet anlayışı
7 Maturidî Akılcılığı
8 Ara sınav Haftası
9 Maturidi ve Siyaset
10 Maturidi Düşünce İman ve Küfür Kavramı
11 Maturidilik ve İlgili Literatür
12 Maturidiliğin Mutezile Eleştirisi
13 Maturidilik ile Eşarilik Arasındaki farklar
14 Maturdinin Temel İslam Bilimlerindeki Yeri
15 Genel Değerlendirme
16 Final Haftası

1. Ömer Aydın, Türk Kelâm Bilginleri, İnsan Yayınları, İstanbul 2004. 2. M. Said Yazıcıoğlu, İslam Düşüncesinin Tarihsel Gelişimi, Ankara 2001, s. 97–202, 278–310. 3. Sönmez Kutlu, İmam Mâturîdî ve Maturidilik, Kitabiyat. 4. Kemal Edip Kürkçüoğlu, “Lâmiyye-i Kelâmiyye” AÜİFD, III/1–2(1954), s. 1–21. 5. İlyas Çelebi, “Osmanlı Medreselerinin Kuruluşu, Yükseliş ve Çöküş Nedenleri”, Osmanlı V Toplum, s. 168–175. 6. M. Said Özervarlı, “el-Emâlî”, DİA, XI, 73–75; 7. Adil Bebek, “Hayâlî”, DİA, XVII, 3–5; 8. Ş.Gölcük - M.Yurdagür, “Gelenbevî”, DİA, XIII, 552–555; 9. Ferhat Koca, “İbnü’l-Hümâm”, DİA, XXI, 87–90; 10. Saffet Köse, “Hocazâde Muslihuddin Efendi”, DİA, XVIII, 207–209; 11. Cemil Akpınar, “Dâvud Karsî”, DİA, IX, 29–32; 12. A. Zeki İzgöer-İ.Çelebi, “Beyazîzâde Ahmet Efendi” DİA, VI, 55–56; 13. “Kemalpaşazâde”, DİA, XXV, 238–247; 14. Salih Sabri Yavuz, “Kestelî”, DİA, XXV, 314; 15. Bekir Topaloğlu, Emâlî Şerhi, İstanbul 2008; 16. M. Sait Özervarlı, Kelâm’da Yenilik Arayışları, İstanbul 1998; 17. TDV İslâm Ansiklopedisi, “Bilmen, Ömer Nasûhi” VI,163; “Harpûtî, Abdüllatif”, XVI, 235-237; “İzmirli, İsmail Hakkı” XXIII, 530-535; “Arapgirli, Hüseyin Avni”, III, 329-331; 18. Hüseyin Atay, İslâm’ı Yeniden Anlama, Ankara 2001. 19. Bekir Topaloğlu, Kelâm Araştırmaları Üzerine, İstanbul 2004.



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı 1 2 2
Derse Katılım 10 2 20
Soru-Yanıt 14 2 28
Bireysel Çalışma 14 3 42
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 1 10 10
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 1 15 15
Toplam İş Yükü (saat) 118

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15 PÇ 16
ÖÇ 1 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 3 5 5 5
ÖÇ 2 5 5 5 5 3 5 5 5 5 5 5 5 3 5 5 5
ÖÇ 3 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
ÖÇ 4 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
ÖÇ 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek