Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
AE-TRS5 | İlk Okuma Yazma Öğretimi | Seçmeli Ders Grubu | 3 | 5 | 4,00 |
Lisans
Türkçe
Öğrencilerin farklı yöntem ve teknikleri tanıyarak mevcut programlara uygun öğretim tasarımları hazırlaması, okuma-yazma öğretimine dair güncel konuları değerlendirmesi hedeflenmektedir.
1 | Erken çocukluk döneminde dil edinimini yorumlar. 6/7-15 yaş çocuklarının bilişsel, duyuşsal ve psikomotor gelişim özelliklerini bilir. Nörolojik farklılıklar yaşayan çocukların (DEHB, Otizm, Disleksi, Disgrafiya) gelişim özelliklerini bilir. Okuma-yazmayı değerlendirme yöntemlerini uygular. |
2 | Dil ve beyin arasındaki ilişkiyi analiz eder. Türkçe'nin yeterince konuşulmadığı yörelerde okuma-yazmanın öğretimi ve MEB projeleri gibi güncel konuları değerlendirir. Türkiye'de ilk okuma yazma öğretiminin geçmişini bilir. Birleştirilmiş sınıflarda okuma-yazma öğretimine yönelik ders planı hazırlar. Dünyada kullanılan ilk okuma-yazma öğretim yöntemlerini bütünleştirir. Ses Temelli Cümle Yöntemi ve alternatif uygulamaları analiz eder. İlk okuma-yazma programlarını değerlendirir. |
Birinci Öğretim
Yok
Türkiye?de ilk okuma yazma öğretiminin geçmişi; ilk okuma yazma öğretim yöntemleri (Alfabe yöntemi, hece yöntemi, öykü-cümle yöntemi vb.); Ses Temelli Cümle Yöntemi, uygulama aşamaları; alternatif uygulamalar; ortaokul düzeyinde okuma yazma sorunları ve ileri sınıflarda okuma yazma öğretimi.
Hafta | Teorik | Uygulama | Laboratuvar |
---|---|---|---|
1 | Dersin tanıtılması, temel kavramlar (okuma, yazma, çocuk gelişimi vb.) | ||
2 | 6/7-15 yaş çocuklarının bilişsel, duyuşsal ve psikomotor gelişim özellikleri. | ||
3 | Türkiye?de ilk okuma yazma öğretiminin geçmişi. | ||
4 | İlk okuma yazma öğretim yöntemleri (Alfabe yöntemi, hece yöntemi, öykü-cümle yöntemi vb.). | ||
5 | İlk okuma yazma öğretim yöntemleri (Alfabe yöntemi, hece yöntemi, öykü-cümle yöntemi vb.). | ||
6 | Ses Temelli Cümle Yöntemi, uygulama aşamaları. | ||
7 | Ses Temelli Cümle Yöntemi, uygulama aşamaları. | ||
8 | Ara sınav | ||
9 | Alternatif uygulamalar. | ||
10 | İlk okuma yazma programlarının değerlendirmesi. | ||
11 | İlk okuma yazma programlarının değerlendirmesi. | ||
12 | Ortaokul düzeyinde okuma yazma sorunları ve ileri sınıflarda okuma yazma öğretimi. | ||
13 | Ortaokul düzeyinde okuma yazma sorunları ve ileri sınıflarda okuma yazma öğretimi. | ||
14 | Ortaokulda okuma yazma sorunları olan çocukların eğitiminde kullanılacak yöntem ve teknikler. | ||
15 | Genel değerlendirme | ||
16 | Genel sınav |
Akyol, H. (2005) Türkçe İlk Okuma Yazma Öğretimi. Pegem A Yayıncılık. Ankara. Baştürk, M (2004) Dil Edinim Kuramları ve Türkçenin Anadili Olarak Edinimi. Ankara: Pegem Yay. Charles, C.M. (1999) Öğretmenler İçin Piaget İlkeleri. Gülten Ülgen (Çeviri) Ankara: Anı Yayıncılık. Ferah, A. (2007). Türkçe İlk Okuma Yazmayı Öğrenme, 3.Baskı, Ankara: Nobel Yayıncılık. Güneş, F. (2007b). Ses Temelli Cümle Yöntemi ve Zihinsel Yapılandırma. 1. Basım. Ankara: Nobel Yayıncılık.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Derse Katılım | 9 | 2 | 18 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 9 | 9 | 81 |
Ev Ödevi | 6 | 3 | 18 |
Toplam İş Yükü (saat) | 120 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | |
ÖÇ 1 | ||||||||||||
ÖÇ 2 | 5 |