GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
AE-TRS5 İlk Okuma Yazma Öğretimi Seçmeli Ders Grubu 3 5 4,00

Lisans


Türkçe


Öğrencilerin farklı yöntem ve teknikleri tanıyarak mevcut programlara uygun öğretim tasarımları hazırlaması, okuma-yazma öğretimine dair güncel konuları değerlendirmesi hedeflenmektedir.



1 Erken çocukluk döneminde dil edinimini yorumlar. 6/7-15 yaş çocuklarının bilişsel, duyuşsal ve psikomotor gelişim özelliklerini bilir. Nörolojik farklılıklar yaşayan çocukların (DEHB, Otizm, Disleksi, Disgrafiya) gelişim özelliklerini bilir. Okuma-yazmayı değerlendirme yöntemlerini uygular.
2 Dil ve beyin arasındaki ilişkiyi analiz eder. Türkçe'nin yeterince konuşulmadığı yörelerde okuma-yazmanın öğretimi ve MEB projeleri gibi güncel konuları değerlendirir. Türkiye'de ilk okuma yazma öğretiminin geçmişini bilir. Birleştirilmiş sınıflarda okuma-yazma öğretimine yönelik ders planı hazırlar. Dünyada kullanılan ilk okuma-yazma öğretim yöntemlerini bütünleştirir. Ses Temelli Cümle Yöntemi ve alternatif uygulamaları analiz eder. İlk okuma-yazma programlarını değerlendirir.

Birinci Öğretim



Yok


Türkiye?de ilk okuma yazma öğretiminin geçmişi; ilk okuma yazma öğretim yöntemleri (Alfabe yöntemi, hece yöntemi, öykü-cümle yöntemi vb.); Ses Temelli Cümle Yöntemi, uygulama aşamaları; alternatif uygulamalar; ortaokul düzeyinde okuma yazma sorunları ve ileri sınıflarda okuma yazma öğretimi.


Hafta Teorik Uygulama Laboratuvar
1 Dersin tanıtılması, temel kavramlar (okuma, yazma, çocuk gelişimi vb.)
2 6/7-15 yaş çocuklarının bilişsel, duyuşsal ve psikomotor gelişim özellikleri.
3 Türkiye?de ilk okuma yazma öğretiminin geçmişi.
4 İlk okuma yazma öğretim yöntemleri (Alfabe yöntemi, hece yöntemi, öykü-cümle yöntemi vb.).
5 İlk okuma yazma öğretim yöntemleri (Alfabe yöntemi, hece yöntemi, öykü-cümle yöntemi vb.).
6 Ses Temelli Cümle Yöntemi, uygulama aşamaları.
7 Ses Temelli Cümle Yöntemi, uygulama aşamaları.
8 Ara sınav
9 Alternatif uygulamalar.
10 İlk okuma yazma programlarının değerlendirmesi.
11 İlk okuma yazma programlarının değerlendirmesi.
12 Ortaokul düzeyinde okuma yazma sorunları ve ileri sınıflarda okuma yazma öğretimi.
13 Ortaokul düzeyinde okuma yazma sorunları ve ileri sınıflarda okuma yazma öğretimi.
14 Ortaokulda okuma yazma sorunları olan çocukların eğitiminde kullanılacak yöntem ve teknikler.
15 Genel değerlendirme
16 Genel sınav

Akyol, H. (2005) Türkçe İlk Okuma Yazma Öğretimi. Pegem A Yayıncılık. Ankara. Baştürk, M (2004) Dil Edinim Kuramları ve Türkçenin Anadili Olarak Edinimi. Ankara: Pegem Yay. Charles, C.M. (1999) Öğretmenler İçin Piaget İlkeleri. Gülten Ülgen (Çeviri) Ankara: Anı Yayıncılık. Ferah, A. (2007). Türkçe İlk Okuma Yazmayı Öğrenme, 3.Baskı, Ankara: Nobel Yayıncılık. Güneş, F. (2007b). Ses Temelli Cümle Yöntemi ve Zihinsel Yapılandırma. 1. Basım. Ankara: Nobel Yayıncılık.



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı 1 2 2
Derse Katılım 9 2 18
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 9 9 81
Ev Ödevi 6 3 18
Toplam İş Yükü (saat) 120

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12
ÖÇ 1
ÖÇ 2 5
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek