Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TE101ZY | Nitel Araştırma Yöntemleri | Seçmeli Ders Grubu | 1 | 1 | 6,00 |
Yüksek Lisans
Türkçe
Nitel araştırma desenlerinin, nitel verilerin toplanması ve veri toplama araçlarının, nitel veri analiz yöntemlerinin ve raporlanmasının öğrenilmesi amaçlanmaktadır.
Doç. Dr. Bahadır Gülden
1 | Bilimsel bilginin ne olduğu ve ne şekilde elde edileceği öğrenilir. |
2 | Bilimsel araştırmalarda etik kurallar ve etik dışı davranış örnekleri |
3 | Nitel ve nicel araştırma yöntemlerinin temel farklılıkları |
4 | Nitel araştırmanın felsefi ve bilimsel temelleri |
5 | Bilimsel araştırma sürecinin aşamaları 1) Araştırma probleminin tanımlanması, 2) Literatür taraması, 3) Araştırmanın amacının belirlenmesi, 4) Verilerin toplanması, 5) Verilerin analizi ve yorumlanması, 6) Araştırmanın değerlendirilmesi ve sonuçların raporlanması. |
6 | Nitel araştırmalara yön veren paradigmalar |
7 | Eylem araştırması |
8 | Nitel veri toplama teknikleri: gözlem, görüşme, doküman incelemesi |
9 | Nitel veri analizi: Kodlama, kod, tema kavramları Betimsel analiz İçerik analizi |
Birinci Öğretim
Yok
Yok
Bilim nedir? Bilimsel ahlâk ve etik kuralları nelerdir? nitel ve nicel araştırmaların temel farklılıkları, nitel araştırma ve nitel araştırma desenleri, nitel veri toplama teknikleri, nitel veri analiz teknikleri temel başlıkları altındaki içerikler işlenir.
Hafta | Teorik | Uygulama | Laboratuvar |
---|---|---|---|
1 | Bilimsel araştırma süreci | Bilimsel araştırma sürecinin aşağıdaki alt basamaklarına göre öğrencinin tanımlamalar yapabilmesi 1) Araştırma probleminin tanımlanması, 2) Literatür taraması, 3) Araştırmanın amacının belirlenmesi, 4) Verilerin toplanması, 5) Verilerin analizi ve yorumlanması, 6) Araştırmanın değerlendirilmesi ve sonuçların raporlanması. | |
2 | Bilimsel araştırma süreci ve etik kurallar hakkında bilgiler verilir. Etik kavramı hakkında bilgi ve tanımlamalar yapılır. Etik ihlal türleri hakkında detaylı bilgi verilerek öğrencilerin bilimsel süreçlerde bilerek/bilmeden bu tür hatalar yapmasının önüne geçilir. | ||
3 | Nitel Araştırmanın doğası ve özellikleri açıklanır. Nicel ve nitel araştırmaların temel farklılıkları üzerinde durulur. | ||
4 | Literatür taraması nedir ve nasıl yapılır? Literatür taraması için basılı ve dijital kaynakların neler olduğunu öğrenir ve bu kaynakları ödevlerinde aktif olarak kullanır. | ||
5 | Araştırma amacının nasıl belirleneceği, amaçlar ve problemler belirlenirken nelere dikkat edileceği konusunda bilgiler verilir. | Araştırmanın Amacının Belirlenmesi: Öğrenci nitel desenlerde araştırma amacını belirleyebilmeli. | |
6 | Verilerin Toplanması: Verilerin nitel olarak nasıl toplanacağı ve nitel veri toplama araçlarının neler olduğu konusunda bilgi verilir. | Öğrencilerin daha önce belirlediği amaçlara göre veri toplama araçlarınından hangilerini kullanabileceğini karar vermeleri ve bunun gerekçelerini açıklamaları beklenir. | |
7 | Nitel veri toplama teknikleri (Gözlem, görüşme, doküman incelemesi) hakkında bilgi verilir. Gözlem ve görüşme türleri hakkında bilgiler verilerek amaç ve farklılıklarına dikkat çekilir. | Öğrenci önceden belirlediği araştırma amacı ve problemleri doğrultusunda çalışmasına uygun bulduğu veri toplama tekniklerini belirler ve uygular. | |
8 | Vize Sınavı | ||
9 | Yayın Etiği: Kaynak Gösterme Microsoft Word'de APA 7 stiline göre atıf ekleme, kaynakça oluşturma Sorumlu ve Nitelikli Yayın: Çalışmaya Destek Verenlerin Belirtilmesi: | ||
10 | Örnek kaynaklar üzerinde literatür taramasının nasıl yapılacağının gösterilmesi. Örnek Kaynaklar: Dergipark Google Scholar JSTOR ERIC https://bayburt.edu.tr/tr/turcademy-3 https://bayburt.edu.tr/tr/proquest-dissertations-theses https://www.sciencedirect.com/ https://bayburt.edu.tr/tr/world-ebook-library https://bayburt.edu.tr/tr/web-of-science https://bayburt.edu.tr/tr/springer-nature-academic-journals-springer-nature-nature-journals-all https://bayburt.edu.tr/tr/ebscohost-veritabani https://bayburt.edu.tr/tr/scopus https://bayburt.edu.tr/tr/wiley-online-library | ||
11 | Giriş yazılırken dikkat edilmesi gereken hususlar | Öğrencilerin araştırma problemleri ve amaçları doğrultusunda giriş metni yazarlar. Öğretim üyesi tarafından yazılan giriş metinlerine dönütler verilerek eksik noktaların düzeltilmesi amaçlanır. | |
12 | Eylem Araştırması Nedir? Eylem araştırmanın türleri hakkında bilgi verilir. | ||
13 | Veri toplama teknikleri: Gözlem türleri: Tam katılımcı, gözlemci olarak katılımcı, katılımcı olarak gözlemci, tam gözlemci Görüşme: Yapılandırılmış görüşme: Yarı yapılandırılmış görüşme: Yapılandırılmamış görüşme: Odak grup görüşmesi: Belge inceleme: | Öğrenciler daha önce belirledikleri araştırma amacı ve problemlerine yönelik uygun veri toplama tekniklerinin ne olduğunu ve nasıl veri toplayacaklarını açıklarlar. | |
14 | Nitel veri analizi Nitel Veri Analiz Türleri Betimsel Analiz İçerik Analizi | ||
15 | Kültür Analizi Olgubilim (Fenomenoloji) Eylem Araştırması | Öğrencilerin önceden belirledikleri nitel problemlere göre hangi nitel veri analiz yöntemini belirlemeleri gerektiğine karar verip sınıf içinde yöntemin araştırma problemine uygunluğu istişare edilir. Bu doğrultuda öğrenci araştırma problemine uygun olarak seçtiği nitel yönteme dayalı olarak yöntem bölümünü yazar. | |
16 | Final Sınavı |
Merriam, S. B. (2013). Nitel araştırma: Desen ve uygulama için bir rehber (3. Baskı). Ankara: Nobel akademik yayıncılık. Eğitimde Araştırma Yöntemleri/ Sedat Şen (Ed.); İbrahim Yıldırım(Ed.) Oral, B., & Çoban, A. (2020). Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Pegem Akademi. Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. Seggie, F. N., & Bayyurt, Y. (Eds.). (2017). Nitel araştırma: Yöntem, teknik, analiz ve yaklaşımları. Anı Yayıncılık. Creswell, J. W. (2013). Nitel araştirma yöntemleri. Qualitative research methods]. M. Bütün & SB Demir, Trans.(Eds.). İstanbul: Siyasal Kitapevi.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 40 |
Bütünleme Sınavı | 1 | 10 |
Takım/Grup Çalışması | 1 | 10 |
Beyin Fırtınası | 1 | 10 |
Rapor Hazırlama | 1 | 10 |
Performans | 1 | 10 |
Ev Ödevi | 1 | 10 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 60 |
Rapor | 1 | 5 |
Rapor Hazırlama | 1 | 5 |
Rapor Sunma | 1 | 10 |
Makale Yazma | 1 | 20 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 30 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 70 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Bütünleme Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Derse Katılım | 14 | 2 | 28 |
Gösterme | 7 | 1 | 7 |
Rapor Hazırlama | 7 | 2 | 14 |
Rapor Sunma | 7 | 2 | 14 |
Makale Yazma | 14 | 2 | 28 |
Bireysel Çalışma | 14 | 2 | 28 |
Rapor | 7 | 2 | 14 |
Performans | 14 | 1 | 14 |
Ev Ödevi | 14 | 1 | 14 |
Toplam İş Yükü (saat) | 166 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | |
ÖÇ 1 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 |
ÖÇ 2 | 3 | 4 | 4 | 4 | 3 | 4 | 4 | 4 |
ÖÇ 3 | 2 | 5 | 3 | 4 | 3 | 3 | 1 | 4 |
ÖÇ 4 | 3 | 3 | 4 | 3 | 3 | 4 | 4 | 4 |
ÖÇ 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 2 | 4 | 3 | 3 |
ÖÇ 6 | 3 | 3 | 4 | 3 | 3 | 4 | 3 | 5 |
ÖÇ 7 | 3 | 3 | 2 | 4 | 3 | 3 | 4 | 3 |
ÖÇ 8 | 3 | 3 | 2 | 3 | 4 | 3 | 3 | 2 |
ÖÇ 9 | 4 | 4 | 3 | 4 | 2 | 2 | 4 | 4 |