Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
GIDA136 | Gıdalarda Antioksidan Aktivite Belirleme Yöntemleri | Seçmeli Ders Grubu | 1 | 2 | 6,00 |
Yüksek Lisans
Türkçe
Bu dersin amacı, antioksidanlar ve antioksidan aktivitenin biyokimyasal ve sağlık açısından önemini kavratmak, antioksidan aktivitenin belirlenmesinde kullanılan yöntemlerin teorik ve pratik boyutlarını öğretmek, farklı örneklerden antioksidan aktivite ölçümleri yapabilme yetkinliğini kazandırmaktır.
Doç. Dr. Özlem ÇAKIR
1 | Antioksidanların biyokimyasal ve sağlık açısından önemini açıklayabilir. |
2 | Antioksidan aktivite ölçümünde kullanılan farklı yöntemleri karşılaştırabilir |
3 | DPPH, FRAP, ABTS, ORAC ve CUPRAC gibi yaygın yöntemleri uygulayabilir |
4 | Farklı örneklerden antioksidan aktivite ölçümü yapabilir. |
5 | Analiz sonuçlarını bilimsel bir perspektifle değerlendirip yorumlayabilir |
6 | Antioksidan aktivite testlerini bilimsel araştırma projelerine entegre edebilir |
Birinci Öğretim
-
-
-Antioksidanlar ve biyolojik önemi -Antioksidan aktivite ölçüm yöntemlerinin temelleri -Antioksidan testlerinin uygulama alanları -Analitik yöntemler -Numune hazırlama ve ekstraksiyon teknikleri -Verilerin değerlendirilmesi ve yorumlanması -Uygulamalı antioksidan analizleri ve sonuçların raporlanması
Hafta | Teorik | Uygulama | Laboratuvar |
---|---|---|---|
1 | Antioksidanlar ve antioksidan aktivitenin tanımı ve biyokimyasal önemi | - | - |
2 | Oksidatif stres ve serbest radikallerin biyolojik etkileri | - | - |
3 | Antioksidan mekanizmaları ve sınıflandırılması | ||
4 | Antioksidan aktivite belirleme yöntemlerine giriş | - | - |
5 | DPPH (2,2-difenil-1-pikrilhidrazil) serbest radikal süpürme testi | DPPH (2,2-diphenyl-1-picrylhydrazyl) free radical scavenging testinin uygulanması | |
6 | FRAP (Ferrik Redüksiyon Antioksidan Gücü) analizi | FRAP (Ferrik Redüksiyon Antioksidan Gücü) analizinin uygulanması | |
7 | ABTS (2,2'-azinobis-(3-etilbenzotiazolin-6-sülfonik asit)) analizi | ABTS (2,2'-azinobis-(3-etilbenzotiazolin-6-sülfonik asit)) analizinin uygulanması | |
8 | Ara Sınav | - | - |
9 | ORAC (Oksijen Radikal Absorpsiyon Kapasitesi) analizi | - | ORAC (Oksijen Radikal Absorpsiyon Kapasitesi) analizinin uygulanması |
10 | CUPRAC (Bakır(II) iyonlarını indirgeme kapasitesi) analizi | - | CUPRAC (Bakır(II) iyonlarını indirgeme kapasitesi) analizinin uygulanması |
11 | Total fenolik madde analizi (Folin-Ciocalteu yöntemi) | - | Total fenolik madde analizi (Folin-Ciocalteu yöntemi) uygulaması |
12 | Total flavonoid madde analizi | - | Total flavonoid madde analizi |
13 | Bitkisel materyallerden ekstraksiyon yöntemleri | - | - |
14 | Gıda örneklerinde antioksidan aktivite analizi | - | - |
15 | Bilimsel araştırmalarda antioksidan aktivite verilerinin yorumlanması | - | - |
16 | Final Sınavı | - | - |
Capanoglu, E. et al. (2022). Antioxidant Activity and Capacity Measurement. In: Ekiert, H.M., Ramawat, K.G., Arora, J. (eds) Plant Antioxidants and Health. Reference Series in Phytochemistry. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-030-78160-6_22
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 30 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 70 |
-
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Derse Katılım | 14 | 3 | 42 |
Uygulama/Pratik | 7 | 2 | 14 |
Laboratuvar | 7 | 3 | 21 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 7 | 7 | 49 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 7 | 7 | 49 |
Toplam İş Yükü (saat) | 178 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | |
ÖÇ 1 | 4 | 3 | 3 | 4 | 4 |
ÖÇ 2 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 |
ÖÇ 3 | 4 | 5 | 3 | 3 | 4 |
ÖÇ 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 |
ÖÇ 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 4 |
ÖÇ 6 | 4 | 3 | 4 | 3 | 5 |