GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
TDD509 TÜRK DİLİNİN GELİŞME VE SADELEŞME DEVRELERİ Seçmeli Ders Grubu 1 1 6,00

Doktora


Türkçe


Dersin amacı öğrencilere Türkçenin sadeleşme yolunda geçirmiş olduğu evreleri kavratmaktır.



1 Genel olarak Türkçenin ve Türkiye Türkçesinin sadeleşme evrelerini bilir.
2 Sözcüklerin kökeni ve kullanımları konusunda bilinçlenir.

Birinci Öğretim



Yok


Tanzimat, Serveti Fünun, Fecr-i Ati dönemi Türk dilinin özellikleri incelenerek Türkçenin sadeleşme evreleri ele alınacaktır.


Hafta Teorik Uygulama Laboratuvar
1 Başlangıçtan 15. Yüzyıla kadar Türk dili
2 15. yüzyıldan Tanzimata kadar Türk dili
3 Tanzimat ve Fecr-i Ati dönemi dil hareketleri
4 Serveti Fünun dönemi dilde yenileşme hareketleri
5 Milli Edebiyat dönemi dilde yenileşme hareketleri
6 Cumhuriyet devrinde dil hareketleri
7 Türk Dil Kurumunun kuruluşu, Harf inkılabı ve diğer yenilikler
8 Ara sınav
9 Türk Dil Kurumunun yapmış olduğu kurultaylar
10 Güneş dil teorisi
11 Dilde tasfiyecilik, özdeşleştirme ve sadeleşme sorunları
12 Türkiye Türkçesinde dil politikaları
13 Türkçede Batı kaynaklı kelimelerin tarihçesi
14 Yabancılaşmanın sebepleri
15 Yabancılaşmaya karşı alınacak tedbirler
16 final

Levend, A. S., 1949. Türk Dilinde Gelişme ve Sadeleşme Safhaları, Ankara. Öksüz, Yusuf Ziya., 2004. Türkçenin Sadeleşme Tarihi Genç Kalemler ve Yeni Lisan Hareketi. Ankara. Sezgin, Fatin., 2004. Türkçede Batı Kaynaklı Kelimelerin Yoğunluğu, TDK Yayınları, Ankara.



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 60 60
Final Sınavı 1 120 120
Toplam İş Yükü (saat) 180

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6
ÖÇ 1 5 5 5 5 5 5
ÖÇ 2 5 5 5 5 5 5
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek