Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
REK101 | Türk Dili I | Zorunlu Ders | 1 | 1 | 2,00 |
Lisans
Türkçe
Bu dersin genel amacı; bireylere dinlediklerini ve okuduklarını incelik ve derinlikleriyle kavratmak; Türk dilinin zengin, köklü ve üretken bir dil olduğunu göstermek; dil sevgisi ve bilinci uyandırmak; okuma zevki ve alışkanlığı kazandırmak; Türk toplumunun temel değerlerini benimsetmek; kısaca bireylerin düşünme ve iletişim becerilerini geliştirmektir.
Öğr. Gör. Figen Pektaş
1 | Türk dilinin özelliklerini, işleyiş kurallarını sezip örneklerle açıklayabilmek; |
2 | Dilin işlevini, boyutlarını, dil-düşünce-kültür-toplum ilişkisini ifade edebilmek; |
3 | Konuşma dili ve yazı dili kavramları arasındaki farkı ayırt etmek; |
4 | Okuduğu, dinlediği bir metni ya da izlediği bir programı doğru çözümleyebilmek; |
5 | Duygularını, düşüncelerini, tasarladıklarını, izlenimlerini, gözlemlerini söz ve yazıyla doğru ve etkili bir şekilde anlatabilmek; |
6 | Türkçe’nin tarihî geçmişini ve yeryüzündeki diller arasındaki yerini saptamak; |
7 | Türkçe sesbilgisi kurallarını anlatabilmek; |
8 | Biçimbirimle ilgili temel kavramları uygulayabilmek; |
9 | Cümle ve anlam bilgisi ile ilgili kavramları açıklayabilmek; |
10 | Dil kullanımındaki yanlışları kavrayıp örnek metinler üzerinde gösterebilmek; |
11 | Bilimsel, sorgulayıcı, yorumlayıcı, yaratıcı ve yapıcı bir düşünce alışkanlığını geliştirebilmek; |
12 | Değerlerine sahip çıkan ve hoşgörülü; sorunlara çözüm önerileri getirebilen; bu konulardaki düşüncelerini sözlü ve yazılı olarak doğru ifade edebilen bireyler geliştirebilmek; |
Birinci Öğretim
Yok
Yok
Dilin tanımı. Dil ve iletişim, dil-düşünce-millet-edebiyat-kültür ilişkisi. Dilin türleri. Yeryüzündeki diller. Türkçe’nin dünya dilleri arasındaki yeri. Türk yazı dilinin tarihî gelişimi. Türkçe’nin bugünkü durumu ve yayılma alanları. Türkçe’nin ses, hece, kelime, cümle ve anlam bilgisi.
Hafta | Teorik | Uygulama | Laboratuvar |
---|---|---|---|
1 | Üniversitelerde Türk Dili dersinin okutulmasının amacı ve dersle ilgili temel kavramlar hakkında bilgi verilmesi. Dersin içeriği, önemi, çalışma teknikleri, kural ve gereklerinin açıklanması. | Tanışma Sözlü anlatım Soru-Cevap | |
2 | Dilin tanımının yapılması, dilin özellikleri ve doğuşu hakkında bilgi verilmesi. | Sözlü anlatım Açıklama | |
3 | Dil-düşünce-millet-edebiyat-kültür ilişkisinin açıklanması. | Sözlü anlatım Açıklama Soru-Cevap | |
4 | Dilin Türlerinin kavratılması. (Kültür dili, konuşma dili, yazı dili, ana dili, yaşayan dil, doğal dil, yapay dil, ağız, lehçe.) | Sözlü anlatım Açıklama Soru-Cevap | |
5 | Dil ve kültür, kültürü oluşturan unsurlar, kültürün özellikleri, kültür ve medeniyet, ve kültür çeşitlerinin ortaya konması. | Sözlü anlatım Açıklama Soru-Cevap | |
6 | Yeryüzündeki dillerin tanıtılması, dillerin sınıflandırılması, Türk dilinin dünya dilleri arasındaki yerinin araştırılarak öğrenilmesi. | Sözlü anlatım Açıklama Soru-Cevap | |
7 | Türk Dilinin tarihî dönemleri, Eski Türkçe ve Orta Türkçe dönemlerinin anlaşılması. | Sözlü anlatım Açıklama Soru-Cevap | |
8 | Arasınav | Yazılı Sınav | |
9 | Dilbilgisinin bölümlerinin açıklanması. Türkçe’deki sesler ve sınıflandırılması. | Sözlü anlatım Açıklama Soru-Cevap | |
10 | Türk Dilinin tarihî dönemleri, Modern Türkçe Döneminin kavratılması. Türklerin kullandıkları alfabelerin tanıtılması. | Sözlü anlatım Açıklama Soru-Cevap | |
11 | Sesler, hece, ses değişmeleri ve ses uyumları hakkında bilgi verilmesi. | Sözlü anlatım Açıklama Soru-Cevap | |
12 | Türkçe’nin biçimbirim özellikleri. Sözcükler, kök, gövde, taban, ekler ve eklerin sınıflandırılması. | Sözlü anlatım Açıklama Soru-Cevap | |
13 | Sözcük türleri hakkında bilgi verilmesi. (Ad, sıfat, zamir, fiil, bağlaç, ünlem, edat) | Sözlü anlatım Açıklama Soru-Cevap | |
14 | Türkçe’nin sözdizimi özelliklerinin açıklanması; cümlenin öğeleri, cümle türleri ve çözümlemeleri ile ilgili uygulamalar yapılması. | Sözlü anlatım Açıklama Soru-Cevap | |
15 | Final Sınavı | Yazılı Sınav | |
16 |
Ders Kitapları: 1. Ergin, Muharrem. Türk Dil Bilgisi. İstanbul: Bayrak Yay., 2006. 2. Korkmaz, Zeynep; vd. Türk Dili ve Kompozisyon Bilgileri. Ankara: Ekin Yay., 2005. Yardımcı Kitaplar: 1. Aksan, Doğan. Her Yönüyle Dil, Ana Çizgileriyle Dilbilim: I, II, III. Ankara: TDK Yay. 2009. 2. Aksan, Doğan. Türkiye Türkçesinin Dünü, Bugüne, Yarını. Ankara: Bilgi Yay., 2005. 3. Aksoy, Ömer Asım. Atasözleri ve Deyimler Sözlüğü : I-II. Ankara: TDK Yay. 2010. 4. İmlâ Kılavuzu. Ankara: TDK Yay., 2009. 5. Türkçe Sözlük. Ankara: TDK Yay., 2009.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Derse Katılım | 14 | 2 | 28 |
Bireysel Çalışma | 14 | 2 | 28 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 2 | 2 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü (saat) | 60 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | |
ÖÇ 1 | ||||||
ÖÇ 2 | ||||||
ÖÇ 3 | ||||||
ÖÇ 4 | ||||||
ÖÇ 5 | ||||||
ÖÇ 6 | ||||||
ÖÇ 7 | ||||||
ÖÇ 8 | ||||||
ÖÇ 9 | ||||||
ÖÇ 10 | ||||||
ÖÇ 11 | ||||||
ÖÇ 12 |