GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
AE-TRS11 Türkçe Öğretimi Tarihi Seçmeli Ders Grubu 2 4 4,00

Lisans


Türkçe


Öğretmen adayının dil ailelerini ve Türkçenin dünya dilleri arasındaki yerini öğrenerek Türk dilinin ve öğretiminin tarihsel sürecini, geçmişten bugüne öğretimiyle ilgili yaşanan süreci anlamasını sağlamak.


Prof.Dr.Sedat MADEN


1 Öğrenciler, dünya dil ailelerini tanır
2 Öğrenciler, Türkçenin dünya dilleri arasındaki yerini kavrar
3 Öğrenciler, Türk dilinin tarihî dönemlerini ve kaynaklarını kavrar
4 Öğrenciler, tarihsel süreçte Türkçe öğretimini bilir
5 Öğrenciler, Türkçenin tarihî kaynaklarında Türkçe öğretimine ilişkin bulguları kavrar

Birinci Öğretim


Yok


Yok


Dünya dil aileleri, Türkçenin dünya dilleri arasındaki yeri, Türk dilinin tarihi dönemleri ve kaynakları, Türkçe öğretiminin tarihsel gelişimi, Türkçenin tarihi kaynaklarındaki Türkçe öğretimine ilişkin bulgulara ilişkin bilgiler


Hafta Teorik Uygulama Laboratuvar
1 Kaynak kitapların tanıtımı, dersin içeriği ve amaçları. Dil ve önemi, dilin özellikleri. Dil-kültür ilişkileri, dilin millet hayatındaki yeri.
2 Dil aileleri, Türk dilinin yaşı ve tarihî gelişimi.
3 Hun Dönemi yazılı kaynakları ve Türkçe öğretimi
4 Köktürk Dönemi yazılı kaynakları ve Türkçe öğretimi
5 Uygur Dönemi yazılı kaynakları ve Türkçe öğretimi.
6 Karahanlılar Dönemi yazılı kaynakları ve Türkçe öğretimi
7 Harezm Dönemi yazılı kaynakları ve Türkçe öğretimi
8 Kıpçak Dönemi yazılı kaynakları ve Türkçe öğretimi
9 Selçuklu Dönemi yazılı kaynakları ve Türkçe öğretimi
10 Çağatay Dönemi yazılı kaynakları ve Türkçe öğretimi
11 Tanzimat Dönemi yazılı kaynakları ve Türkçe öğretimi.
12 Meşrutiyet Dönemi yazılı kaynakları ve Türkçe öğretimi.
13 Cumhuriyet Dönemi yazılı kaynakları ve Türkçe öğretimi.
14 Dünya dili olarak Türkçenin yayılma alanları ve Türkçe öğretimi.

Ahmet Caferoglu, Türk Dili Tarihi, Istanbul 1988. Ahmet B. Ercilasun, Başlangıçtan Yirminci Yüzyıla Türk Dili Tarihi, Akçag Yayınları, Ankara 2004. Ahmet Buran, Ercan Alkaya, Çagdaş Türk Lehçeleri, Akçag Yayınları, Ankara 2009. Ali Akar, Türk Dili Tarihi, Ötüken Yayınları, Istanbul 2006. Abdurrahman Güzel (Edtör), Başlangıçtan Günümüze Türkçenin Eğitim-Öğretim Tarihi Araştırmaları. Akçağ Yayınları, Ankara. Cengiz Alyılmaz; Orhun Yazıtlarının Bugünkü Durumu, Kurmay Yayınevi, Ankara, 2005. Nurşat Biçer; Türkçe Öğretimi Tarihi, Kesit Yayınları, İstanbul, 2017. Mustafa Durmuş ve Alparslan Okur; Yabancılara Türkçe Öğretimi El Kitabı, Grafiker Yayınları, İstanbul, 2014. Alyılmaz, C. (2010). Türkçe Öğretiminin Sorunları. Turkish Studies, 5(3), 728-749. Maden, S., & Kızıltaş, M. (2019). Türkçe Öğretiminin Tarihsel Gelişimiyle İlgili Bir Kaynakça Denemesi. Uluslararası Eğitim Bilim Ve Teknoloji Dergisi, 5(3), 119-135.



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı 1 2 2
Derse Katılım 14 2 28
Tartışma 7 1 7
Soru-Yanıt 14 1 14
Gözlem 7 1 7
Beyin Fırtınası 14 1 14
Makale Kritik Etme 4 1 4
Bireysel Çalışma 14 1 14
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 4 1 4
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 4 1 4
Okuma 7 1 7
Rapor 1 1 1
Toplam İş Yükü (saat) 107

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12
ÖÇ 1 4 4 3 3 2 5 4 2 3 4 4 4
ÖÇ 2 3 4 4 5 3 4 4 5 2 3 3 3
ÖÇ 3 4 4 3 3 3 3 3 3 3 4 4 4
ÖÇ 4 4 4 3 3 3 4 4 4 3 3 3 4
ÖÇ 5 4 4 3 4 4 3 3 4 3 3 3 3
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek