Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TR408.3B | Anlam Bilimi | Seçmeli Ders Grubu | 4 | 8 | 4,00 |
Lisans
Anlam biliminin, diğer bilim dallarıyla ilişkilerini tanıtmak. Anlam biliminin temel kavramlarını kavratmak. Durgun ve gelişmeli anlam bilimi konularını kavratmak. Türkçenin anlam bilim açısından özelliklerini öğretmek.
1 | Anlambilim ile ilgili temel konuları kavrayabilme |
2 | Anlambilim ile ilgili yapılmış araştırmaları tarayabilme ve onlardan faydalanabilme |
3 | Sözcüklerin metin içindeki anlam özelliklerini gösterebilme |
4 | Eşzamanlı ve artzamanlı anlam değişikliklerini inceleyebilme |
5 | Tarihsel ve Yeniçağ Türkçesi Metinleri Üzerinden Anlam Analizi Yapabilecektir. |
Yok
Yok
Dil bilimin bir alt dalı olarak anlam bilimin felsefe, mantık ve ruh bilimle ilişkileri. Anlam bilimin alt dalları: 1) Durgun anlam bilim: kelime, kavram, anlam, kapsam; eş anlamlılık, zıt anlamlılık eş adlılık; çok anlamlılık; 2) Gelişmeli anlam bilim; anlam değişmesi, anlam genişlemesi, anlam daralması; deyim aktarması, ad aktarması ve benzeri söz sanatları. Konular, Türk dilinin tarihî ve çağdaş metinleri üzerinde anlam analizleri yapılarak işlenir.
Hafta | Teorik | Uygulama | Laboratuvar |
---|---|---|---|
1 | Anlambilimin tanımı, kapsamı, tarihçesi | ||
2 | Dil sistemi, durgun anlambilim, Kelime anlambilimi, kavramlaştırma | ||
3 | Gösterge kavramı ve bu konudaki çalışmalar | ||
4 | Kavram alanı, anlam belirleyicileri ve ayırıcıları | ||
5 | Anlambilimsel metin çözümlemesi | ||
6 | Temel anlam, tasarımlar ve duygu değerleri | ||
7 | Yan anlam, aktarmalı anlam | ||
8 | Ara Sınav | ||
9 | Deyim aktarmaları, ad aktarmaları | ||
10 | Çok anlamlılık, eş adlılık, bağlam | ||
11 | Eş anlamlılık, ters anlamlılık | ||
12 | Bağdaştırma, anlambilimde kılınış ve görünüş | ||
13 | Gelişmeli anlambilim, anlam genişlemesi, anlam daralması, anlam değişmesi, güzel adlandırma | ||
14 | Türkçenin tümce anlambilimi | ||
15 | Türkçenin tümce anlambilimi | ||
16 | fİNAL SINAVI |
AKSAN D. 1999, Anlambilim Konuları ve Türkçenin Anlambilim Konuları. Engin Y. Ankara. GUIRAUD P. 1999, Anlambilim (Çev. Berke Vardar). Multılıngual Y. İstanbul.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Derse Katılım | 4 | 5 | 20 |
Ödev Problemleri için Bireysel Çalışma | 1 | 7 | 7 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 3 | 10 | 30 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 4 | 5 | 20 |
Okuma | 4 | 5 | 20 |
Ev Ödevi | 4 | 5 | 20 |
Toplam İş Yükü (saat) | 120 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | |
ÖÇ 1 | ||||||||||||
ÖÇ 2 | ||||||||||||
ÖÇ 3 | ||||||||||||
ÖÇ 4 | ||||||||||||
ÖÇ 5 |