GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
TR408.1B Türk Edebiyatı Tarihi Seçmeli Ders Grubu 4 8 4,00

Lisans


Türkçe


Türk dilinin tarihsel gelişmesi kavramak (Ural-)Altay dilleri teorisi, Türk dilinin dönemleri, tarihsel Türk dilinin yazılı (standard veya edebî) ve konuşma dil türleri ve ürünlerinden haberdar olmak



1 Edebiyat tarihi disiplinin anlamaya çalışacaktır.
2 Türk edebiyatının tarihî gelişimini öğrenir ve ana dönüm noktalarını sebepleriyle beraber kavrayacaktır.
3 Günümüz Türk edebiyatını değerlendirirken geçmişi göz önünde bulunduracaktır
4 Edebiyattaki değişimden hareketle Türk insanındaki değişimleri anlamaya çalışacaktır.

Birinci Öğretim


Yok


Yok


Türk Dili tarihinin başlangıçtan günümüze gelinceye kadar bütün safhaları


Hafta Teorik Uygulama Laboratuvar
1 Edebiyat nedir? Edebî eser nedir? Edebiyatçı kimdir?
2 Edebiyat Tarihi nedir? Edebiyat tariihinde metot, eleştirinin yeri ve bakış açıları.
3 Edebiyat tarihinin kaynakları: Yazılı kaynaklar, sözlü kaynaklar, işitsel ve görsel kaynaklar.
4 Edebiyat tarihinin yazılı kaynakları: Kütüphane kaynakları, Arşiv kaynakları.
5 Sözlü Kaynaklar: Mülakatlar, Kaldıklar (Tarihi Eser), Müzeler, Ören İlişkisi.
6 İşitsel ve Görsel Kaynaklar: CD, Kasetler, Slaytlar, Filmler, Fotoğraflar.
7 Edebiyat tarihinin başka bilimlerle ilişkisi: Tarih, Psikoloji, Coğrafya, Ekonomi, Etnografya, Folklor, DinlerTarihi, Filoloji, Güzel Sanatlar (resim, heykel, müzik).
8 Ara Sınav.
9 Yazarı tanıma: Biyografi ve biyografi kaynakları (tezkireler, tarihler, monografiler, ansiklopediler, il ve ilçe ünlüleri, hatıralar, gazete ve dergi yazıları)
10 Yazarın toplumdaki statüsü ve geçimi.
11 Kitabı tanıma: Kataloglar ve çeşitleri (yazma eserler katalogları, basma eserler katalogları)
12 Kaynakların tespiti ve bunların fişlenmesi.
13 Eserde görülen değişiklikler, sansürle gelen değişiklikler, yayıncıdan gelen değişiklikler, yazardan gelen değişiklikler, yazma eserde müstensihten gelen değişiklikler, yazarın ölümünden sonra yapılan değişiklikler, tercümeden gelen değişiklikler.
14 Dönemin değerlendirilmesi: "Bir edebî eser"in hazırlanması, okuyucuya sunulması ve okuyucuyu etkilemesi bakımından toplu bir değerlendirilmesi.
15 Dönemin değerlendirilmesi: "Bir edebî eser"in hazırlanması, okuyucuya sunulması ve okuyucuyu etkilemesi bakımından toplu bir değerlendirilmesi.
16 final

Arat, R.R. (1991). Eski Türk Şiiri, Ankara, TTK yayınları. • Barutcu Özönder, F. Sema, “Eski Türklerde Dil ve Edebiyat”, Türkler, C. III, 481-501. • Barutcu Özönder, F.S.,“Türk Dilinin Tarihî Dönemleri Üzerine Birkaç Söz”, 24 Ekim 2001, Bilim, Kültür, Edebiyat Dili Olarak Türkçe Semineri, Hacettepe Üniversitesi, Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü (Türkbilig, Türkoloji Araştırmaları, 2002/3, s. 203-210). • Caferoğlu, Ahmet, (1972). Türk Dili Tarihi, İstanbul. •Johanson, Lars, Éva Ágnes Csató, The Turkic Languages, London and New York 1998. • Poppe, N., (1965). Introduction to Altaic Linguistics, Wiesbaden: Ural-Altaische Bibliothek, XIV. • Rasony, Laszlo, (1988). Tarihte Türklük, TKAE Yay. Ankara. • Róna-Tas, A., (1991). An Introduction to Turkology, Studia Uralo-Altaica 33, Szeged. • Sinor, D. (Ed.) (2000). Erken İç Asya Tarihi, İstanbul. • Tezcan, Semih, (1978). “En Eski Türk Dili ve Yazını”, Bilim, Kültür ve Öğretim Dili Olarak Türkçe, Ankara, TTK Yayınları, 271-323. • Tuna, Osman Nedim, (1987). Altay Dilleri Teorisi, Türk Dünyası Araştırmaları Vakfı: İstanbul.



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı 1 2 2
Derse Katılım 7 1 7
Soru-Yanıt 5 2 10
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 4 5 20
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 4 10 40
Okuma 4 10 40
Toplam İş Yükü (saat) 120

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12
ÖÇ 1
ÖÇ 2
ÖÇ 3
ÖÇ 4
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek