Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TR408.1B | Türk Edebiyatı Tarihi | Seçmeli Ders Grubu | 4 | 8 | 4,00 |
Lisans
Türkçe
Türk dilinin tarihsel gelişmesi kavramak (Ural-)Altay dilleri teorisi, Türk dilinin dönemleri, tarihsel Türk dilinin yazılı (standard veya edebî) ve konuşma dil türleri ve ürünlerinden haberdar olmak
1 | Edebiyat tarihi disiplinin anlamaya çalışacaktır. |
2 | Türk edebiyatının tarihî gelişimini öğrenir ve ana dönüm noktalarını sebepleriyle beraber kavrayacaktır. |
3 | Günümüz Türk edebiyatını değerlendirirken geçmişi göz önünde bulunduracaktır |
4 | Edebiyattaki değişimden hareketle Türk insanındaki değişimleri anlamaya çalışacaktır. |
Birinci Öğretim
Yok
Yok
Türk Dili tarihinin başlangıçtan günümüze gelinceye kadar bütün safhaları
Hafta | Teorik | Uygulama | Laboratuvar |
---|---|---|---|
1 | Edebiyat nedir? Edebî eser nedir? Edebiyatçı kimdir? | ||
2 | Edebiyat Tarihi nedir? Edebiyat tariihinde metot, eleştirinin yeri ve bakış açıları. | ||
3 | Edebiyat tarihinin kaynakları: Yazılı kaynaklar, sözlü kaynaklar, işitsel ve görsel kaynaklar. | ||
4 | Edebiyat tarihinin yazılı kaynakları: Kütüphane kaynakları, Arşiv kaynakları. | ||
5 | Sözlü Kaynaklar: Mülakatlar, Kaldıklar (Tarihi Eser), Müzeler, Ören İlişkisi. | ||
6 | İşitsel ve Görsel Kaynaklar: CD, Kasetler, Slaytlar, Filmler, Fotoğraflar. | ||
7 | Edebiyat tarihinin başka bilimlerle ilişkisi: Tarih, Psikoloji, Coğrafya, Ekonomi, Etnografya, Folklor, DinlerTarihi, Filoloji, Güzel Sanatlar (resim, heykel, müzik). | ||
8 | Ara Sınav. | ||
9 | Yazarı tanıma: Biyografi ve biyografi kaynakları (tezkireler, tarihler, monografiler, ansiklopediler, il ve ilçe ünlüleri, hatıralar, gazete ve dergi yazıları) | ||
10 | Yazarın toplumdaki statüsü ve geçimi. | ||
11 | Kitabı tanıma: Kataloglar ve çeşitleri (yazma eserler katalogları, basma eserler katalogları) | ||
12 | Kaynakların tespiti ve bunların fişlenmesi. | ||
13 | Eserde görülen değişiklikler, sansürle gelen değişiklikler, yayıncıdan gelen değişiklikler, yazardan gelen değişiklikler, yazma eserde müstensihten gelen değişiklikler, yazarın ölümünden sonra yapılan değişiklikler, tercümeden gelen değişiklikler. | ||
14 | Dönemin değerlendirilmesi: "Bir edebî eser"in hazırlanması, okuyucuya sunulması ve okuyucuyu etkilemesi bakımından toplu bir değerlendirilmesi. | ||
15 | Dönemin değerlendirilmesi: "Bir edebî eser"in hazırlanması, okuyucuya sunulması ve okuyucuyu etkilemesi bakımından toplu bir değerlendirilmesi. | ||
16 | final |
Arat, R.R. (1991). Eski Türk Şiiri, Ankara, TTK yayınları. • Barutcu Özönder, F. Sema, “Eski Türklerde Dil ve Edebiyat”, Türkler, C. III, 481-501. • Barutcu Özönder, F.S.,“Türk Dilinin Tarihî Dönemleri Üzerine Birkaç Söz”, 24 Ekim 2001, Bilim, Kültür, Edebiyat Dili Olarak Türkçe Semineri, Hacettepe Üniversitesi, Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü (Türkbilig, Türkoloji Araştırmaları, 2002/3, s. 203-210). • Caferoğlu, Ahmet, (1972). Türk Dili Tarihi, İstanbul. •Johanson, Lars, Éva Ágnes Csató, The Turkic Languages, London and New York 1998. • Poppe, N., (1965). Introduction to Altaic Linguistics, Wiesbaden: Ural-Altaische Bibliothek, XIV. • Rasony, Laszlo, (1988). Tarihte Türklük, TKAE Yay. Ankara. • Róna-Tas, A., (1991). An Introduction to Turkology, Studia Uralo-Altaica 33, Szeged. • Sinor, D. (Ed.) (2000). Erken İç Asya Tarihi, İstanbul. • Tezcan, Semih, (1978). “En Eski Türk Dili ve Yazını”, Bilim, Kültür ve Öğretim Dili Olarak Türkçe, Ankara, TTK Yayınları, 271-323. • Tuna, Osman Nedim, (1987). Altay Dilleri Teorisi, Türk Dünyası Araştırmaları Vakfı: İstanbul.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Derse Katılım | 7 | 1 | 7 |
Soru-Yanıt | 5 | 2 | 10 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 4 | 5 | 20 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 4 | 10 | 40 |
Okuma | 4 | 10 | 40 |
Toplam İş Yükü (saat) | 120 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | |
ÖÇ 1 | ||||||||||||
ÖÇ 2 | ||||||||||||
ÖÇ 3 | ||||||||||||
ÖÇ 4 |